Martyna Gondek, zastępca dyrektora Departamentu Dialogu Społecznego i Komunikacji potwierdziła, że do Rzecznika Praw Pacjenta wpłynęły dotąd trzy wnioski o skragę nadzwyczajną.
 
Skarga ta może być wniesiony od prawomocnego orzeczenia sądu powszechnego lub sądu wojskowego, jeżeli jest to konieczne dla zapewnienia praworządności i sprawiedliwości społecznej.
 
Nie może jej jednak wnosić bezpośrednio, a przez uprawnione do tego podmioty - poza RPP także Prokuratora Generalnego, Rzecznika Praw Obywatelskich, Rzecznika Praw Dziecka, Przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego, Rzecznika Finansowego, Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów i Prezesa Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej.

Do zaskarżenia orzeczenia ws. błędów medycznych

Pierwszy z wniosków rozpatrywanych przez RPP dotyczy odszkodowania za uszczerbek na zdrowiu wynikający z błędu w "sztuce lekarskiej". W tej sprawie wnoszona była kasacja, Sąd Najwyższy odmówił jednak jej przyjęcia.
 
Błąd medyczny jest również przedmiotem drugiej sprawy. O skargę nadzwyczajną wnioskuje pacjent, który dochodził na drodze postępowania sądowego zadośćuczynienia z tytułu uszkodzenia narządu słuchu. W tym przypadku również składano skargę kasacyjną, a Sąd Najwyższy odmówił jej przyjęcia z powodu braku przesłanek.
 
Trzeci wniosek złożył pacjent, który domagał się od jednej z plaćówek zadośćuczynienia z tytułu naruszenia swoich praw. Chodziło o prawo "do udzielania świadczeń zdrowotnych z należytą starannością". W tym przypadku oddalona została apelacja.

Więcej o skargach nadzwyczajnych czytaj tutaj>>https://www.prawo.pl/prawnicy-sady/u-rpp-trzy-wnioski-o-skarge-nadzwyczajna,74550.html