"Chory szpital tymczasowy we Wrocławiu" - tak Najwyższa Izba Kontroli zatytułowała informację o wynikach kontroli w szpitalu tymczasowym we Wrocławiu. Działania związane z utworzeniem i funkcjonowaniem szpitala tymczasowego przy ul. Rakietowej 33 we Wrocławiu dokładnie prześwietliła wrocławska Delegatura NIK, przeprowadzając w tym zakresie kontrolę w Dolnośląskim Urzędzie Wojewódzkim we Wrocławiu. Kontrola obejmowała okres od 1 października 2020 r. do 30 czerwca 2022 r., z uwzględnieniem zdarzeń wcześniejszych.

W komunikacie z dnia 8 marca 2023 roku NIK poinformowała, że w wyniku przeprowadzonej w Dolnośląskim Urzędzie Wojewódzkim we Wrocławiu kontroli D/21/505 – „Utworzenie i funkcjonowanie szpitali tymczasowych powstałych w związku z epidemią COVID-19”, Najwyższa Izba Kontroli skierowała do prokuratury zawiadomienie o uzasadnionym podejrzeniu popełnienia przestępstw, które objęło sześć czynów z art. 231 Kodeksu karnego oraz jeden z art. 91a Prawa budowlanego.

Zobacz linię orzeczniczą w LEX: Charakter czynu zabronionego z art. 231 § 1 i 2 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny >

Pismem sygnalnym NIK powiadomiła także Centralne Biuro Antykorupcyjne o ustaleniach kontroli, mogących wskazywać na występowanie w skontrolowanej działalności obszarów zagrożonych mechanizmami korupcyjnymi.

Czytaj w LEX: Prawnokarna problematyka wykonywania robót budowlanych niezgodnie z prawem >

Dodatkowo Prezes NIK w trybie przewidzianym w ustawie o NIK powiadomił o ustaleniach kontroli Ministra Zdrowia oraz Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji. Organy te mają prawny obowiązek poinformować NIK o zajętym w sprawie stanowisku oraz o podjętych działaniach lub przyczynach ich niepodjęcia.

Stwierdzone nieprawidłowości

Przypomnijmy najważniejsze ustalenia kontroli:

  • Za zorganizowanie szpitala tymczasowego, który miał powstać we Wrocławiu, odpowiadał Wojewoda Dolnośląski. Z zadania tego wywiązał się skutecznie, gdyż przy ul. Rakietowej 33 został utworzony szpital tymczasowy, w którym prowadzono działalność zgodną z przeznaczaniem.
  • Aktywność Wojewody związana z przygotowaniem inwestycji była chaotyczna, spóźniona i nie została poprzedzona rzetelną analizą. W toku realizacji przedsięwzięcia wystąpiły nieprawidłowości, w świetle których należy uznać szpital tymczasowy za wybudowany w warunkach samowoli budowlanej. Dopuszczono także do niegospodarnego wydatkowania środków publicznych w wielkich rozmiarach.
  • Ustalenia kontroli nie dają podstaw do przyjęcia, że najlepszą z możliwych opcji była lokalizacja przy ul. Rakietowej 33.
  • Szpital tymczasowy przy ul. Rakietowej 33 we Wrocławiu był samowolą budowlaną.
  • Niektóre z przyjętych podczas budowy szpitala tymczasowego rozwiązań architektonicznych, technicznych i budowlanych były błędne, a placówce nie zapewniono w pełni właściwej ochrony przeciwpożarowej.
  • Wojewoda zaakceptował i zrealizował prace adaptacyjne związane z budową szpitala tymczasowego w oparciu o zaproponowane przez przedsiębiorcę stawki, które w istotny sposób odbiegały od średnich stawek rynkowych, co w konsekwencji doprowadziło do zawyżenia kosztów budowy o ok. 11 mln zł.
  • Na dzień 31 grudnia 2021 r. koszty związane z organizacją i funkcjonowaniem SzT we Wrocławiu wyniosły łącznie ok. 79, 4 mln zł.

Czytaj w LEX:

Wytyczne Centralnego Biura Antykorupcyjnego w zakresie rozwiązań antykorupcyjnych (prawnych i organizacyjnych) dla JST >

Odpowiedzialność cywilna i karna członków korpusu służby cywilnej >