Rzecznik Praw Pacjenta przedstawił 7 zasad postępowania przy rejestracji pacjenta w placówce medycznej.
Do Biura RPP wpływają zgłoszenia dotyczące problemów przy rejestrowaniu się pacjentów w placówkach prowadzących działalność leczniczą. W związku z tym Rzecznik informuje, co warto wiedzieć, udając się do przychodni lub poradni w celu umówienia się na wizytę lekarską. Oto zalecenia:
- przy udzielaniu świadczeń powoływanie się na rejonizację jest niedopuszczalne;
- pracownik rejestracji nie powinien zadawać pacjentowi szczegółowych pytań dotyczących choroby, jej przyczyn i przebiegu;
- ustalanie przez świadczeniodawcę konkretnego dnia lub wyznaczenie godzin zapisów do lekarza, jest niezgodne z prawem;
- pacjent nie może być zmuszany do osobistego dokonania rejestracji;
- termin wizyty kontrolnej powinien zostać ustalony podczas bieżącej wizyty u lekarza;
- żądanie od pacjenta aktualizacji skierowania jest nieuzasadnione;
- świadczeniodawca powinien poinformować pacjenta o ewentualnej zmianie terminu udzielenia świadczenia,; natomiast pacjent, gdy nie może stawić się na wizytę w umówionym terminie, również powinien poinformować o tym świadczeniodawcę, biorąc pod uwagę dobro innych oczekujących na świadczenie pacjentów.
Więcej szczegółów na stronie internetowej RPP.
Opracowanie: Agnieszka Sostenes-Brązert
Źródło: www.bpp.gov.pl, stan z dnia 27 marca 2012 r.
\