Zamawiający może publikować ogłoszenie o zamówieniu także w inny sposób, niezależnie od trybów ogłoszenia przewidzianych w ustawie. Musi jednak przestrzegać zasady spójności i niezmienności treści ogłoszenia w różnych źródłach oraz ustalonej kolejności publikacji tekstu.

Niezamieszczenie obowiązkowych ogłoszeń o zamówieniu w Biuletynie Zamówień Publicznych albo niedokonanie obowiązkowej publikacji ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej skutkuje nieważnością umowy w sprawie zamówienia publicznego na podstawie art. 146 ust. 1 pkt 1 p.z.p.


Urzędowa publikacja ogłoszeń o zamówieniach

Dział I rozdział 3 p.z.p. poświęcony został problematyce ogłoszeń zamówień przez zamawiających zamieszczanych w Biuletynie Zamówień Publicznych oraz przekazywanych Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. W wyniku nowelizacji ustawy z dnia 13 kwietnia 2007 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 82, poz. 560; dalej jako: nowelizacja) zamawiający samodzielnie zamieszcza, a nie jak dotychczas za pośrednictwem Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, wszystkie ogłoszenia w elektronicznym Biuletynie Zamówień Publicznych, udostępnianym na stronach portalu internetowego Urzędu Zamówień Publicznych. Ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych zamieszcza się drogą elektroniczną za pomocą formularzy umieszczonych na stronach portalu internetowego Urzędu.

Wzory ogłoszeń zawiera rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 października 2008 r. w sprawie wzorów ogłoszeń zamieszczanych w Biuletynie Zamówień Publicznych (Dz. U. Nr 188, poz. 1153).

W wyniku nowelizacji ustawy – Prawo zamówień publicznych z dnia 4 września 2008 r. (Dz. U. Nr 171, poz. 1058), pośrednictwo Prezesa Urzędu zbędne jest również przy sprostowaniu ogłoszenia zamieszczonego w Biuletynie.

Wspomniana nowelizacja wprowadza nowe zasady dokonywania zmian w treści ogłoszenia o zamówieniu. Ogłoszenie zamieszczone w Biuletynie Zamówień Publicznych zamawiający może zmienić, zamieszczając w Biuletynie ogłoszenie o zmianie ogłoszenia, zawierające w szczególności datę zamieszczenia zmienianego ogłoszenia i jego numer. Obecnie przepisy nie określają już elementów, w zakresie których ogłoszenie o zamówieniu nie może być zmieniane, tym samym dopuszczają możliwość dokonywania zmian w pełnym zakresie. Wedle stanu prawnego obowiązującego do 24 października 2008 r. popełnienie przez zamawiającego błędu w ogłoszeniu zamieszczanym w Biuletynie Zamówień Publicznych, który dotyczył opisu przedmiotu zamówienia, kryteriów oceny ofert, warunków udziału w postępowaniu lub sposobu oceny ich spełniania, powodowało konieczność unieważnienia postępowania. W przypadku ogłoszeń publikowanych w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej prostowanie ogłoszenia o zamówieniu możliwe było tylko w przypadku błędów polegających na niezgodności ogłoszenia opublikowanego w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej z treścią ogłoszenia przekazanego przez zamawiającego. Od 24 października 2008 r. zamawiający może zmienić ogłoszenie opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, przekazując Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich ogłoszenie dodatkowych informacji, informacji o niekompletnej procedurze lub sprostowania, drogą elektroniczną, zgodnie z formą i procedurami wskazanymi na stronie internetowej określonej w dyrektywie. Nowelizacja umożliwiła dokonywanie zmian w treści ogłoszenia w pełnym zakresie, co przyczynić ma się do zmniejszenia ilości unieważnianych postępowań i znacząco usprawnić proces udzielania zamówień publicznych 1.

Zmiana ogłoszenia w zakresie opisu przedmiotu zamówienia, kryteriów oceny ofert, warunków udziału w postępowaniu lub sposobu oceny ich spełniania czasami wymaga od wykonawców dostosowania składanych wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub ofert i w takim wypadku, gdy jest to konieczne, skutkuje nałożeniem na zamawiającego obowiązku przedłużenia terminu ich składania o czas niezbędny na wprowadzenie odpowiednich poprawek (art. 12a p.z.p.).

Ponadto, nowelizacja wprowadza obowiązek zmiany ogłoszenia o zamówieniu udzielanym w trybie przetargu nieograniczonego w przypadku, gdy zmiana specyfikacji istotnych warunków zamówienia dotyczy informacji ujawnionych w ogłoszeniu o zamówieniu (art. 38 ust. 4a p.z.p.). W takim przypadku zamawiający:

  • zamieszcza ogłoszenie o zmianie ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych – jeżeli wartość zamówienia jest mniejsza niż kwoty, od której jest uzależniony obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich określonej w przepisach rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 grudnia 2007 r. w sprawie kwot wartości zamówień i konkursów od których jest uzależniony obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich (Dz. U. Nr 241, poz. 1762);
  • przekazuje Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich ogłoszenie dodatkowych informacji, informacji o niekompletnej procedurze lub sprostowania, drogą elektroniczną, zgodnie z formą i procedurami wskazanymi na stronie internetowej określonej w dyrektywie – jeżeli wartość zamówienia jest równa lub przekracza kwoty, od których jest uzależniony obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich określonej w przepisach rozporządzenia w sprawie kwot wartości zamówień i konkursów, od których jest uzależniony obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich.

Ogłoszenie o zamówieniu musi być zgodne z treścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia. W większości przypadków wykonawca uzyskuje informację o prowadzonym postępowaniu z ogłoszenia o zamówieniu, a dopiero później zapoznaje się ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia. Niezgodność specyfikacji istotnych warunków zamówienia z treścią ogłoszenia może więc prowadzić do sytuacji, w której wykonawca, po zapoznaniu się z ogłoszeniem o zamówieniu, decyduje się nie brać udziału w postępowaniu.

Wprowadzony do ustawy w wyniku nowelizacji przepis art. 38 ust. 4b p.z.p. wyraźnie zakazuje dokonywania zmian w specyfikacji istotnych warunków zamówienia prowadzących do zmiany ogłoszenia o zamówieniu, jeżeli postępowanie jest prowadzone w trybie przetargu ograniczonego lub negocjacji z ogłoszeniem i upłynął już termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu (art. 38 ust. 4b p.z.p.). Dokonanie zmiany w ogłoszeniu o zamówieniu na tym etapie postępowania może być uznane za działanie naruszające zasadę uczciwej konkurencji, gdyż prowadzi do faktycznego pozbawienia możliwości udziału w postępowaniu potencjalnych wykonawców, którzy dopiero po zmianie ogłoszenia mogliby uznać, że są w stanie złożyć prawidłową ofertę.

Zasadniczo, publikacji urzędowej podlegają jedynie te ogłoszenia o zamówieniach, co do których ustawa nałożyła obowiązek publikacji ze względu na wartość zamówienia. Zamawiający może zamieścić w Biuletynie Zamówień Publicznych ogłoszenie o zamówieniu, którego publikacja ze względu na wartość zamówienia nie jest obowiązkowa. Ogłoszenia do publikacji w Biuletynie Zamówień Publicznych przekazuje się wyłącznie drogą elektroniczną za pomocą formularza umieszczonego na stronie internetowej urzędu. Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich ogłoszenia przekazuje się pisemnie, faksem lub drogą elektroniczną.

Obowiązkiem zamawiającego jest udokumentować:

  • zamieszczenie ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych, w szczególności przechowywać dowód jego zamieszczenia;
  • publikację ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, w szczególności przechowywać dowód jego publikacji.

Szczegółowe przepisy na temat ogłoszeń zawierają również rozdziały ustawy traktujące o poszczególnych trybach postępowania w sprawie udzielenia zamówienia publicznego. (...)