Rozporządzenie ministra zdrowia z 11 lutego 2015 roku w sprawie wzoru karty zgonu (Dz. U. poz. 231), wprowadza zapowiadany od kilku miesięcy nowy wzór karty zgonu, w tym w formie dokumentu elektronicznego, uwzględniając zakres danych konieczny do sporządzenia aktu zgonu i do umożliwienia pochówku osoby zmarłej oraz zakres danych wymaganych do celów statystyki publicznej.

Czytaj: Od 2015 roku karta zgonu w jednym egzemplarzu >>>

Karta zgonu jest dokumentem niezbędnym do sporządzenia aktu zgonu. Jej wystawienie jest czynnością administracyjną, uregulowaną w przepisach ustawy z 28 listopada 2014 roku – Prawo o aktach stanu cywilnego, dotyczących sporządzania aktu zgonu oraz ustawy z 31 stycznia 1959 roku o cmentarzach i chowaniu zmarłych. regulujących czynności wykonywane przy stwierdzeniu zgonu i wystawianiu karty zgonu.

Nowy formularz karty różni się wyglądem od obecnie obowiązującego, co ważniejsze jednak, będzie wymagał uzyskania, bardziej niż dotychczas, szczegółowych danych o zmarłej osobie.
Wśród nowych danych, jakie będą musiały zostać uzupełnione w karcie zgonu znalazły się między innymi informacje dotyczące punktów Apgar dziecka czy bardziej szczegółowe informacje o przeprowadzeniu sekcji zwłok.

Ponadto dodano objaśnienia w części "Zarejestrowanie zgonu/zgłoszenia zgonu", że wypełnienie karty nie jest wymagane w przypadku dziecka martwo urodzonego. Wyjaśnienie to ma wykluczyć wątpliwości po stronie osób uprawnionych do pochowania dziecka martwo urodzonego w zakresie konieczności zgłoszenia się do urzędu i wypełnienia ww. części karty zgonu.



 

Nowe rozporządzenie zastępuje dotychczas obowiązujący akt z  7 grudnia 2001 roku w sprawie wzoru karty zgonu oraz sposobu jej wypełniania (Dz. U. Nr 153, poz. 1782 z późn. zm.).