Określenie przepisów dotyczących podwyżek dla pielęgniarek i położnych, wprowadzenie nowych definicji pojęć oraz uwzględnienie możliwości zawierania umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej przez pełnomocnika konsorcjum - to tylko niektóre ze zmian proponowanych w przedstawionym do konsultacji publicznych projekcie rozporządzenia w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej.

Opublikowany projekt rozporządzenia ma zastąpić dotychczas obowiązujące rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 6 maja 2008 r. w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 81, poz. 484). Konieczność wydania nowego aktu normatywnego wynika z nowelizacji art. 137 ustawy z dnia 27 sierpnia 2008 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 581 z późn. zm.) - dalej u.ś.o.z. Nowelizacja dokonała zmiany procedury ustalania ogólnych warunków umów oraz treści upoważnienia ustawowego do wydania rozporządzenia. Przed dokonaniem nowelizacji projekt ogólnych warunków umów był opracowywany przez Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia, a następnie był uzgadniany z Naczelną Radą Lekarską, Naczelną Radą Pielęgniarek i Położnych oraz reprezentatywnymi organizacjami świadczeniodawców. W przypadku nieuzgodnienia projektu, Minister Zdrowia był uprawniony do wydania przedmiotowego rozporządzenia regulującego ogólne warunki umów. Nowe brzmienie art. 137 u.ś.o.z. stanowi, iż upoważnionym do wydania rozporządzenia w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej jest Minister Zdrowia bez konieczności zasięgania odrębnej opinii z uwagi na to, iż każdy projekt rozporządzenia podlega uzgodnieniom i konsultacjom publicznym.

Przedstawiony do konsultacji publicznych w dniu 27 lipca 2015 r. projekt rozporządzenia w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w znacznej części zawiera przepisy powtórzone z obecnie obowiązującej regulacji.

W projekcie aktu normatywnego zawarto między innymi przepisy, które określają mechanizmy otrzymywania przez świadczeniodawców dodatkowych środków finansowanych na świadczenia opieki zdrowotnej udzielane przez pielęgniarki i położne. Przyjęto więc przejściowy mechanizm uzyskiwania środków finansowych obowiązujących od dnia 1 września 2015 r. do dnia 30 czerwca 2016 r. Świadczeniodawca posiadający umowę o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, z wyłączeniem umowy w rodzaju podstawowa opieka zdrowotna oraz umowy w rodzaju leczenie szpitalne w zakresie świadczenia wysokospecjalistyczne otrzyma dodatkowe środki na wynagrodzenie pielęgniarek i położnych po przekazaniu do NFZ uzgodnionego z przedstawicielami związków zawodowych pielęgniarek i położnych zrzeszających wyłącznie pielęgniarki i położne, działających u świadczeniodawcy oraz upoważnionym przez okręgową radę pielęgniarek i położnych przedstawicielem samorządu pielęgniarek i położnych porozumienia, w którym uzgodniono sposób podziału tych zysków. Jak wskazano w uzasadnieniu do projektowanego rozporządzenia, jednocześnie jest podpisywany aneks do umowy o udzielanie świadczeń, który obejmuje:

1) wysokość dodatkowych środków na świadczenia opieki zdrowotnej udzielane przez pielęgniarki i położne na okres do dnia 30 czerwca 2016 r.;

2) postanowienia o zwrocie środków określonych w punkcie 1, w przypadku ich nieprzeznaczenia w sposób o którym mowa w § 2 ust. 3 projektu i karze umownej w wysokości do 5% tych środków.

Projekt rozporządzenia zawiera również przepisy zapewniające średni wzrost wynagrodzenia pielęgniarek i położnych o 300 zł, w tym z innymi składnikami i pochodnymi od tej kwoty w przeliczeniu na etat. Wzrost wynagrodzeń pielęgniarek i położnych od dnia 1 lipca 2016 r. ma następować stosownie do przepisów § 16 ust. 3-5 projektu i ma być oparty na ustalanym przez Prezesa współczynniku korygującym, który będzie w swojej konstrukcji uwzględniał kwoty przekazane na wzrost wynagrodzeń dla pielęgniarek i położnych w okresie od dnia 1 września 2015 r. do dnia 30 czerwca 2016 r. Kwoty uzyskane przez świadczeniodawców w wyniku wprowadzenia tego wskaźnika mają zostać przeznaczone na wzrost wynagrodzeń pielęgniarek i położnych.

Projektowane rozporządzenie w stosunku do obowiązującego rozporządzenia w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej:

1) uaktualnia definicje pojęć takich jak: harmonogram, świadczeniodawca;

2) dodaje definicję szablonu rachunku, która sankcjonuje obecnie funkcjonujący system rozliczeń ze świadczeniodawcami z tytułu udzielonych świadczeń opieki zdrowotnej oraz dodaje definicje rozliczenia wykonywania umowy;

3) uwzględnia możliwość zawierania umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej przez pełnomocnika konsorcjum;

4) określa tryb ustalania kwoty zobowiązania umów zawartych na okres dłuższy niż rok;

5) wprowadza zmiany wynikające z utworzenia centralnego organu administracji rządowej Rzecznika Praw Pacjenta.

Ponadto świadczeniodawca po zakończonym leczeniu będzie przedstawiał świadczeniobiorcy do wypełnienia na zasadach dobrowolności i anonimowości ankiety w sprawie jakości udzielanych świadczeń. Opinia pacjentów dotycząca świadczeniodawców, ma być podstawą do wprowadzenia zmian poprawiających jakość udzielanych świadczeń opieki zdrowotnej.

W projekcie rozporządzenia w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej skreślono zapis, zgodnie z którym lekarz podstawowej opieki zdrowotnej może kontynuować leczenie farmakologiczne świadczeniobiorcy zastosowane przez lekarza w poradni specjalistycznej, jeżeli posiada informację od tego lekarza specjalisty. Jak wskazano w uzasadnieniu do projektu, powyższy zapis skreślono w projekcie, ponieważ nowelizacja ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 464 z późn. zm.) umożliwia lekarzowi wystawienie recepty niezbędnej do kontynuacji leczenia oraz zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne bez dokonania osobistego badania pacjenta, jeżeli jest to uzasadnione stanem zdrowia pacjenta odzwierciedlonym w dokumentacji medycznej.

Zakłada się, iż projektowane rozporządzenie wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2016 r., z wyjątkiem § 2, który wejdzie w życie z dniem ogłoszenia.

Opracowanie: Jacek Tkacz, RPE WK

Źródło: legislacja.rcl.gov.pl, stan z dnia 29 lipca 2015 r.