Jest oczywiste, że leki mają ustalone standardy jakościowe. Natomiast czy każdy lek jest publicznie dostępny? Z pewnością publicznie dostępne są leki OTC. Natomiast leki na receptę nie są już dostępne dla każdego. Może ja nabyć tylko ten kto uzyska receptę. Przy takim założeniu wybór dostawcy leków musiałby zawsze odbywać się z uwzględnieniem dodatkowego poza cenowego kryterium.

Według mnie taka interpretacja nie jest prawidłowa, a przesłanka kryterium powszechnej dostępności powinna być dokonywana z punktu widzenia zamawiającego. Innymi słowy powinno się weryfikować czy dla podmiotu leczniczego dany lek jest łatwo osiągalny.

Przeważającą część leków na receptę można nabyć w każdej hurtowni farmaceutycznej i aptece. Nie byłoby uzasadnione oczekiwanie od szpitali wymagania stosowania kryteriów pozacenowych podczas wyboru ofert przy nabywaniu leków. Nie jest jednak wykluczone, że praktyka orzecznicza opowie się za odmiennym stanowiskiem. Natomiast niewątpliwie potrzeba stosowania kryteriów pozacenowych powstanie w odniesieniu do leków, które są trudno osiągalne oraz zakupu specjalistycznego wyposażenia (np. tomografu komputerowego, aparatury rentgenowskiej czy mammografu). W odniesieniu do nich, konieczne stanie się dokonywanie wyboru najlepszej oferty z uwzględnieniem innych kryteriów takich jak okres gwarancji czy zakres funkcjonalności danego urządzenia. Także większość zamówień na roboty budowlane będzie wymagać stosowania innych kryteriów niż tylko cena.

Czytaj także: Nowelizacja Prawa zamówień publicznych: cena nie jest jedynym kryterium >>>

W wyniku nowelizacji ustawy zmianie ulegną też zasady utajniania dokumentów w ofertach przetargowych. Dotychczas każdy wykonawca mógł zastrzec tajność dowolnie wybranych dokumentów za wyjątkiem nazwy, adresu, ceny, terminu wykonania zamówienia, okresu gwarancji i warunków płatności. Dopiero potem zamawiający w razie powzięcia wątpliwości czy utajnione dane rzeczywiście stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa mógł się zwrócić do wykonawcy o udzielenie wyjaśnień, a następnie ujawnić informacje, które nie spełniają przesłanek tajemnicy przedsiębiorstwa.

Po nowelizacji wykonawca chcąc utajnić pewne dane, będzie musiał od razu składając ofertę wykazać, że utajniane informacje rzeczywiście stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa. Dostawcy specjalistycznego sprzętu muszą więc pamiętać, by od razu z ofertą wyjaśnić dlaczego zastrzegane dane objęte są tajemnicą przedsiębiorstwa. Niedopełnienie tego obowiązku naraża ich na ujawnienie całości oferty.

Wykonawców ucieszy zmiana przepisów dotyczących zatrzymania wadium. Zamawiający po nowelizacji może zatrzymać wadium tylko wówczas gdy nieuzupełnienie braków oferty spowodowało brak możliwości jej wyboru jako najkorzystniejszej. Trzeba jednak dodać, że wykonawcy nie powinni lekceważyć wezwań, jeżeli dowiedzieli się podczas otwarcia ofert, że ich oferta nie jest najlepsza. Może się bowiem zdarzyć, że oferty korzystniejsze zostaną odrzucone albo wykonawcy, którzy je złożyli, zostaną wykluczeni. W takim wypadku nie tylko stracą wadium, ale także szansę na realizację umowy.

Nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych weszła w życie 19 października 2014 roku. Nie jest to  na pewno nie koniec zmian prawa zamówień publicznych. Za niewiele ponad półtora roku mija termin implementacji nowych dyrektyw unijnych. Urząd Zamówień Publicznych już teraz zapowiada wprowadzenie nowej ustawy całkowicie zastępującej dotychczasową.


Katarzyna Eger, adwokat, członek Izby Adwokackiej w Łodzi. Specjalizuje się w prawie zamówień publicznych i prawie gospodarczym. Autorka wielu publikacji dotyczących problematyki prawa zamówień publicznych oraz doświadczony szkoleniowiec. Obecnie prowadzi własną działalność w ramach Kancelarii Eger & Eger, która świadczy obsługę prawną podmiotów gospodarczych, w tym także podmiotów wykonujących działalność leczniczą. W stałej obsłudze Kancelarii są duże placówki służby zdrowia. Od lat współpracuje z serwisem Lex Zamówienia Publiczne jako ekspert ds. zamówień publicznych.