Realizacja recept w niektórych przypadkach była wykonywana pomimo braku, niepełnych lub nieczytelnych danych pacjenta bądź osoby uprawnionej do wystawiania recept, w tym braku podpisu, pieczątki przy zaordynowanych lekach bądź naniesionych poprawkach.

NFZ stwierdził także braki lub błędne daty wystawienia recepty; braki identyfikatora płatnika lub błędne wpisy, a także braki pieczęci świadczeniodawcy, nieprawidłowe lub niepełne dane dotyczące przepisanych leków, w tym niepełne nazwy leku, postać, dawkę, wielkość opakowania i ilość leku oraz sposób dawkowania - niespełniające wymogów rozporządzenia w sprawie recept lekarskich.

Zdarzała się realizacja recept przed datą wystawienia lub po upływie terminu ich ważności; brak potwierdzenia realizacji recepty, czyli brak na rewersie recepty imienia i nazwiska osoby wydającej lek w formie nadruku lub pieczęci bądź brak podpisu osoby wydającej, dzielenie opakowań leków refundowanych, wydanie bezpłatnie leków osobom z uprawnieniami dodatkowymi bez ich sprawdzenia oraz odnotowania na rewersie recepty rodzaju i numeru dokumentu potwierdzającego te uprawnienia, wydanie leków nieprzepisanych na recepcie, wydanie leku w ilości większej niż przepisana przez lekarza lub w ilości większej niż można wydać, gdy lekarz określił sposób dawkowania i czas kuracji, a także gdy lekarz nie określił, poprawił lub określił nieprawidłowo: sposób dawkowania, wielkość opakowania lub dawkę leku.

NFZ stwierdził także przypadki realizacji recept niezgodnie z odpłatnością określoną na recepcie, błędną wycenę recepty, polegającą na wliczeniu w koszt sporządzenia leku recepturowego  mieszadła, wydawanie leków niespełniających wymogów zamiennika, ceny detaliczne leków niezgodne z obowiązującym obwieszczeniem ministra zdrowia, brak na rewersie recepty daty i godziny przyjęcia recepty do realizacji lub sporządzenia leku recepturowego. 

 [-OFERTA_HTML-]

 

Wśród stwierdzonych nieprawidłowości zdarzały się realizacje przez technika farmacji recepty na lek zawierający w składzie substancję bardzo silnie działającą z wykazu A, realizacje recept refundowanych wystawionych jednocześnie na leki z grup N lub P wraz z innymi lekami refundowanymi, dwukrotne realizacje recepty o tym samym numerze, podanie w danych o obrocie innej kwoty podlegającej refundacji niż wynika z tytułu wydanych opakowań leku.

Stwierdzono także realizację recept wypisanych przez lekarzy nieuprawnionych, czyli takich,. których druki lub zakresy liczb nie zostały im przydzielone przez oddział wojewódzki Funduszu lub świadczeniodawcę, lub wypisanych na blankiecie lekarza innego niż wystawiający.

Zdarzało się niepełne lub nieprawidłowe otaksowanie recept, przekazywanie przez apteki w komunikacie elektronicznym innych danych niż odczytane ze zrealizowanych recept w aptekach, niesprawozdanie uprawnień dodatkowych pacjenta, podanie w danych o obrocie błędnej informacji czy wydano odpowiednik bądź niesprawozdanie odpowiednika. 

Stwierdzano także braki recept w zbiorze recept apteki, nieprzedstawienie recept do kontroli, brak przedstawienia podstawy dokonania korekty stanu magazynowego w postaci dokumentu zakupu leku tzn. rozchód produktów leczniczych przewyższał ich przychód, niesprawozdanie adnotacji „nie zamieniać”, brak kserokopii dokumentu potwierdzającego ubezpieczenie, dla pacjenta korzystającego ze świadczeń na podstawie przepisów o koordynacji, sprawozdany nieprawidłowy kod ubezpieczyciela czy przekazanie komunikatu elektronicznego po terminie.

Nieprawidłowości dotyczyły także braku informacji lub nieterminowego informowania w formie pisemnej lub elektronicznej oddziału wojewódzkiego Funduszu o każdej zmianie ewidencji osób zatrudnionych w aptece, rozbieżności dotyczących pełnienia funkcji kierownika apteki oraz prawdopodobieństwa sfałszowania podpisu kierownika apteki na zestawieniach zbiorczych recept na leki, środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego i wyroby medyczne.



Źródło: www.nfz.gov.pl