Czym objawia się astma ciężka? W jaki sposób choroba wpływa na jedną z podstawowych funkcji naszego organizmu – oddychanie? Jak wygląda życie pacjentów? Na te pytania w sposób nietypowy i innowacyjny starają się odpowiedzieć twórcy interaktywnej instalacji, stworzonej w ramach ogólnopolskiej kampanii na rzecz astmy ciężkiej – „Dotleń się wiedzą”. Instalacja będzie dostępna dla szerokiej publiczności podczas zbliżającego się Pikniku Naukowego w Warszawie.

W Polsce astmę - lub jej objawy - ma blisko 4 miliony osób, jednak ponad połowa z nich nie wie o swojej chorobie. Szacuje się, że najcięższa postać dotyka około10 procent wszystkich pacjentów. Wśród czynników predysponujących do wystąpienia tej choroby wymienia się uwarunkowania genetyczne, płeć (wyniki badań wskazują jednoznacznie na istnienie związku pomiędzy hormonami żeńskimi a stopniem ciężkości astmy, środowisko pracy czy obecność większej liczby eozynofilii (rodzaj białych ciałek krwi) w drogach oddechowych. Pomimo że astma ciężka dotyczy niewielkiej grupy osób, to obarczona jest najpoważniejszymi powikłaniami i najgorszym rokowaniem - prawie co drugi pacjent trafia do szpitala przynajmniej raz w roku z powodu choroby.

Czytaj: Lek biologiczny powinien być dostępny dla większej liczby chorych z ciężką astmą>>>

Ataki duszności, brak możliwości swobodnego oddychania, a także uczucie lęku czy depresja – tak wygląda codzienność osób cierpiących na astmę ciężką. Ze względu na objawy i charakter choroby, która atakuje z zaskoczenia, pacjenci mają nieustanne poczucie zagrożenia. Życie pod presją oraz konieczność uważania na wszechobecne czynniki zagrożenia powodują, że pacjenci często zmuszeni są do rezygnacji z najważniejszych dla nich rzeczy: zainteresowań, marzeń, pracy zawodowej, spotkań towarzyskich czy kontaktów rodzinnych. Ograniczenie aktywności życiowej i poczucie izolacji sprawiają, że chorzy mogą czuć się niewidzialni dla społeczeństwa.

Z uwagi na ogromną potrzebę podnoszenia wiedzy na temat samej choroby oraz jej wpływu na życie pacjentów, ruszyła ogólnopolska kampania edukacyjna „Dotleń się wiedzą”. Inicjatywa została wsparta przez przedstawicieli pacjentów: Polską Federację Stowarzyszeń Chorych na Astmę, Alergię i POChP. Inicjatorem akcji jest firma GSK.

W ramach kampanii powstała interaktywna instalacja „Dotleń się wiedzą”, która umożliwia każdemu z nas empiryczne sprawdzenie, a tym samym zrozumienie, z jakimi problemami borykają się pacjenci, oraz poznanie faktów na temat samej choroby. Po raz pierwszy z instalacji będzie można skorzystać 7 maja podczas Pikniku Naukowego w Warszawie. Będzie to wyjątkowa okazja do porównania, w jaki sposób oddech astmatyka różni się od osoby zdrowej. Każdy z gości będzie mógł również przekonać o sile swojego oddechu.

Elementem kampanii jest także strona internetowa www.dotlensiewiedza.pl oraz akcja w mediach społecznościowych – gra viralowa dostępna na stronie www, która uświadomi, że oddychanie, czynność, która jest naturalna i na co dzień jej nie zauważamy, dla pacjentów z astmą ciężką stanowi duży problem i wyzwanie.