Czy w związku z wejściem w życie rozporządzenia w sprawie kwalifikacji wymaganych od pracowników na poszczególnych rodzajach stanowisk w podmiotach leczniczych niebędących przedsiębiorcami, SP ZOZ ma obowiązek dostosowania nazw i rodzajów stanowisk pracy w strukturze organizacyjnej do zgodnych z ww. rozporządzeniem?
Czy stanowiska w SP ZOZ-ie mogą mieć odmienne nazwy (adekwatne do specyfiki działalności) czy muszą brzmieć identycznie z wymienionymi w rozporządzeniu?
Czy można w strukturze SP ZOZ-u ująć stanowisko np. Koordynatora ds. Diagnostyki i Terapii i w nawiasie oraz w opisie stanowiska dopisać, że jest to odpowiednik zastępcy dyrektora ds. medycznych?

Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 20 lipca 2011 r. w sprawie kwalifikacji wymaganych od pracowników na poszczególnych rodzajach stanowisk pracy w podmiotach leczniczych niebędących przedsiębiorcami (Dz. U. Nr 151, poz. 896), jak już sam tytuł rozporządzenia wskazuje, dotyczy podmiotów leczniczych niebędących przedsiębiorcami. Podmiotami takimi, w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654) - dalej u.dz.l., są (m.in.) samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej.
Jeżeli w takim podmiocie leczniczym zostanie utworzone stanowisko wymienione w ww. rozporządzeniu, to osoba zatrudniona na danym stanowisku musi posiadać kwalifikacje określone w rozporządzeniu.
Rozporządzenie, ani ustawa nie stanowi jednak wprost, że w ww. podmiotach tworzy się (wyłącznie) stanowiska pracy wymienione w przedmiotowym rozporządzeniu. Natomiast zgodnie z art. 50 ust. 4 u.dz.l. w podmiocie leczniczym niebędącym przedsiębiorcą zatrudnia się pracowników posiadających kwalifikacje odpowiednie do zajmowanego stanowiska.
Wynika z tego, że powyższe przepisy kładą nacisk na posiadanie odpowiednich kwalifikacji, a nie na nazwę danego stanowiska. Jednakże rozporządzenie określa kwalifikacje wymagane do zajmowania określonego stanowiska, natomiast jeżeli w samodzielnym publicznym zakładzie opieki zdrowotnej zostałoby utworzone inne stanowisko niż wymienione w rozporządzeniu, to powstaje problem ustalenia jakie kwalifikacje są odpowiednie do jego zajmowania. Najlepszym rozwiązaniem jest więc utworzenie stanowisk zgodnych z rozporządzeniem. Natomiast w razie utworzenia innego stanowiska (nadania stanowisku innej nazwy) niż wymienione w rozporządzeniu - co wobec braku nakazu tworzenia stanowisk wskazanych w rozporządzeniu wydaje się dopuszczalne – stanowisko to należałoby "przyporządkować" do odpowiadającego mu stanowiska wymienionego w rozporządzeniu w celu określenia jakie kwalifikacje musi posiadać pracownik do zajmowania takiego stanowiska.
Małgorzata Brzozowska-Kruczek