Odpowiedź:

W odniesieniu do wniosku aplikacyjnego rzeczywiście problem nabiera szczególnego waloru. Istotnie fakt korzystania przez podmiot publiczny - w tym wypadku samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej z funduszy zewnętrznych jest informacją publiczną. Należy jednak rozważyć, czy wniosek aplikacyjny nie zawiera informacji objętych tajemnicą handlową, gospodarczą, patentową, itp. Podstawą prawną żądania dostępu do informacji publicznej jest art. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (tekst jedn.: Dz.U. z 2015 r. poz. 2058) - dalej u.d.i.p. Ważnym jednak jest w tym zakresie art. 5 u.d.i.p. szczególnie zaś art. 5 ust. 2 u.d.i.p. Przepis ten chroni między innymi tajemnicę przedsiębiorstwa. Wnioski aplikacyjne - jak wynika z doświadczenia zawodowego autorki – obejmują rozwiązania o charakterze innowacyjnym, często objęte prawami autorskimi czy wręcz podlegające postępowaniu patentowemu.

Więcej informacji i narzędzi znajdziesz w programie
LEX Ochrona Zdrowia
Bądź na bieżąco ze zmianami prawnymi i korzystaj z aktualnych materiałów

Artykuł 5 ust. 2 u.d.i.p. wyłącza takie informacje z obowiązku udostępniania. Definicja pojęcia tajemnicy przedsiębiorstwa jest zawarta w art. 11 ust. 4 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (tekst jedn.: Dz. U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1503 z późn. zm.) - dalej u.z.n.k. Cytowany przepis wskazuje, że przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się nieujawnione do wiadomości publicznej informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa lub inne informacje posiadające wartość gospodarczą, co do których przedsiębiorca podjął niezbędne działania w celu zachowania ich poufności. Owe czynności zmierzające do zabezpieczenia to na przykład zobowiązanie pracowników mających do nich dostęp do zachowania ich w tajemnicy. Nieumieszczanie ich w żadnym publicznym medium (strona internetowa, foldery reklamowe, etc.) Udostępnienie wniosku aplikacyjnego może zatem nastąpić wyłącznie w zakresie informacji będących informacjami o charakterze publicznym. Autorka ma na myśli część wniosku podlegającą ocenie formalnej z wyłączeniem informacji wskazanej w art. 11 u.z.n.k. Autorka wskazuje, że podjęcie decyzji o zakresie utajnienia wymaga analizy wniosku i załączników bezpośrednio na dokumencie. Nie jest możliwe uniwersalne wskazanie danych nie podlegających ujawnieniu. Ogólnie można jedynie wskazać, że udostępnienie wniosku nie powinno doprowadzić do ujawnienia innemu przedsiębiorcy własnego know-how.

Agnieszka Sieńko, autorka współpracuje z Lex Ochrona Zdrowia
Odpowiedzi udzielono 16.06.2016 r.