Organizatorami akcji są Wrigley Polska i Polski Czerwony Krzyż, a partnerami merytorycznymi Polskie Towarzystwo Stomatologiczne, Polskie Towarzystwo Stomatologii Dziecięcej i Grupa Lux Med.

Celem akcji jest zachęcanie najmłodszych do dbania o higienę jamy ustnej i propagowanie wśród nich dobrych nawyków – mycia zębów po każdym posiłku, a przynajmniej dwa razy dziennie. Program jest także odpowiedzią na alarmujące statystki – 40 procent dzieci w wieku do 6 lat i aż 80 procent dzieci w wieku do 12 lat ma próchnicę.

Z badania przeprowadzonego w 2013 roku przez IPSOS na zlecenie firmy Wrigley w ramach pierwszej edycji programu „Chroń Dziecięce Uśmiechy” wynika, że zaledwie co czwarty uczeń szkoły podstawowej myje zęby przynajmniej raz dziennie, a 80 procent dzieci w wieku 6-12 lat ma próchnicę

Podczas tegorocznego programu edukacyjnego „Chroń Dziecięce Uśmiechy” mobilne gabinety dentystyczne odwiedzą ponad 20 szkół podstawowych w pięciu województwach: mazowieckim, łódzkim, podlaskim, pomorskim i zachodniopomorskim. Od połowy września do połowy listopada 2014 roku około 6 tysięcy dzieci będzie miało okazję skorzystać z bezpłatnego przeglądu dentystycznego.

Profesor dr hab. n. med. Bartłomiej W. Loster, Prezydent Polskiego Towarzystwa Stomatologicznego tłumaczy: „Program „Chroń Dziecięce Uśmiechy” buduje wśród uczniów, ich rodziców i nauczycieli świadomość wagi właściwej pielęgnacji zębów oraz skutecznych metod dbania o higienę jamy ustnej już od najmłodszych lat. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) oczekuje od Polski, że w najbliższych latach odsetek dzieci z próchnicą zmniejszy się i to w znacznym stopniu. Mamy nadzieję, że działania podejmowane w ramach programu realnie przyczynią się do  zmniejszenia w Polsce liczby dzieci z próchnicą”.

Anna Klukowska, Dyrektor Stomatologii z Grupy Lux Med dodaje: „Program „Chroń Dziecięce Uśmiechy” pełni bardzo istotną rolę w edukacji dzieci. Po pierwsze uczy, jak ważna jest codzienna higiena, po drugie oswaja najmłodszych z wizytą w gabinecie stomatologicznym i przekonuje, że nie musi ona wiązać się ze stresem i bólem. Wieloletnie doświadczenie pokazuje, że prawidłowa higiena i profilaktyka są podstawowymi czynnikami wpływającymi na stan uzębienia w wieku dziecięcym i przekładają się na późniejszy stan uzębienia stałego. Od momentu wyrżnięcia się pierwszego ząbka mlecznego powinniśmy wyrabiać u dziecka właściwe nawyki higieniczne. Należy uczyć je szczotkować prawidłowo zęby rano i wieczorem, w miarę możliwości także po każdym posiłku, a w przypadku kiedy nie ma gdzie umyć ząbków dzieci powinny mieć w zanadrzu gumę bez cukru lub przynajmniej przepłukać jamę ustną wodą. Dobór właściwej szczoteczki jest tak samo ważny jak sposób szczotkowania, dlatego też warto skonsultować się ze specjalistą i wybrać dziecku nie tylko kolorową, ale też odpowiednio dopasowaną szczoteczkę”.

Dr Anna Jurczak, Prezes Polskiego Towarzystwa Stomatologii Dziecięcej zaznacza: „Program „Chroń Dziecięce Uśmiechy" oprócz edukacji dzieci w wieku 6-12 lat w zakresie dbania o higienę jamy ustnej powinien wpłynąć również na edukację ich rodziców, ponieważ to rodzice w głównej mierze odpowiedzialni są za stan zdrowia zębów swoich dzieci i do nich będzie należało egzekwowanie codziennych zabiegów higienicznych. Program ten uświadamia zarówno dzieciom, jak i ich opiekunom, jak ważne i skuteczne są najprostsze metody domowej profilaktyki próchnicy oraz kontrolne wizyty u dentysty. Akcja "Chroń Dziecięce Uśmiechy" zasługuje na pełne wsparcie środowiska stomatologów dziecięcych”.

Współorganizatorem programu zainicjowanego przez firmę Wrigley jest Polski Czerwony Krzyż, który z pomocą nauczycieli i wolontariuszy przeprowadzi lekcje w wybranych szkołach podstawowych na terenie całej Polski. Z myślą o programie przygotowano specjalne materiały edukacyjne (dla dzieci w wieku 6-9 lat zeszyt „Ja i moje zęby”, a dla starszych, w wieku 10-12 lat – książeczkę „Ja i mój uśmiech”). Dr Jerzy Zaborowski, Dyrektor Generalny Polskiego Czerwonego Krzyża, mówi: „Cieszymy się, że program „Chroń Dziecięce Uśmiechy” jest kontynuowany i że w ramach Klubów Wiewiórka PCK spotkamy się z blisko 50 tysiącami dzieci. Poprzez zabawę, ćwiczenia i quizy będziemy zachęcać je do dbania o higienę jamy ustnej i pielęgnowania dobrych nawyków”.

Program „Chroń Dziecięce Uśmiechy” jest wspierany przez markę Orbit. 1 procent ze sprzedaży dowolnych gum tej marki, zrealizowanej w okresie wrzesień – październik 2014 roku, zostanie przeznaczony na przeprowadzenie lekcji dla około 50 000 dzieci i bezpłatnych przeglądów dentystycznych dla 6 000 uczniów. Dodatkowo, każdy, kto kupi w sklepach Piotr i Paweł dowolne opakowanie gum do żucia Orbit w okresie trwania akcji dołoży 2 procent z ich sprzedaży na realizację programu.