Zgodnie z projektowaną ustawą zmieniającą ustawę z 27 sierpnia 2004 roku o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 581 z późn. zm.) - dalej u.ś.o.z., zmiany mają dotyczyć uproszczenia karty diagnostyki i leczenia onkologicznego z jednoczesnym uelastycznieniem możliwości jej wydania.

Ponadto projekt proponuje przyznanie ministrowi właściwemu do spraw zdrowia uprawnienia w postaci możliwości ogłaszania w drodze obwieszczenia wytycznych postępowania w zakresie diagnostyki i leczenia onkologicznego oraz opracowywania mierników oceny prowadzenia diagnostyki i leczenia onkologicznego.

Czytaj:
  Rewolucja w kontraktowaniu świadczeń z NFZ – jest projekt w sprawie kryteriów oceny ofert>>>

Zgodnie z uzasadnieniem, projektowana ustawa zakłada również wyłączenie świadczeniodawców udzielających świadczeń prowadzących odrębne listy oczekujących na udzielenie świadczenia, o których mowa w at. 20 ust. 12 u.ś.o.z. z obowiązku przekazywania danych charakteryzujących listy onkologiczne, czyli danych dotyczących każdej osoby oczekującej według stanu na ostatni dzień miesiąca, liczby oczekujących i średniego czasu oczekiwania, innych danych dotyczących list, czy danych o pierwszym wolnym terminie, w którym możliwe jest udzielenie świadczenia.

Projekt zakłada również uelastycznienie możliwości wydania karty DiLO poprzez przyznanie możliwości jej wydania lekarzowi udzielającemu ambulatoryjnych świadczeń specjalistycznych, który stwierdził podejrzenie nowotworu. Ponadto w projekcie proponuje się rezygnację ze wskaźnika rozpoznawania nowotworów - po przekroczeniu minimalnej jego wartości, lekarz podstawowej opieki zdrowotnej tracił możliwość wydawania karty DiLO do czasu ukończenia szkolenia z zakresu wczesnego rozpoznawania nowotworów.

Projektowana ustawa proponuje również zmianę przepisów dotyczących obowiązku zgłoszenia Karty Zgłoszenia Nowotworu Złośliwego bezpośrednio do Krajowego Rejestru Nowotworów przez lekarza udzielającego ambulatoryjnych świadczeń specjalistycznych lub świadczeń szpitalnych, który stwierdził nowotwór złośliwy.

Projekt zakłada uchylenie przepisów, które dotyczą powyższego obowiązku, ponieważ jego realizacja nie przyczyniła się do poprawy zgłaszalności i jakości danych zgłaszanych do Krajowego Rejestru Nowotworów.

Oprócz numeru Zgłoszenia Karty Nowotworu Złośliwego projekt zakłada rezygnację z:

1) danych dotyczących objawów;

2) danych dotyczących badań diagnostycznych;

3) danych dotyczących oceny jakości diagnostyki onkologicznej.

Zakłada się, iż projektowana ustawa wejdzie w życie 1 października 2016 roku.