Zakres kontroli obejmował zagadnienia związane z organizacją pracy i polityką zatrudnienia, rozporządzaniem środkami finansowymi, gospodarowaniem nieruchomościami oraz zadania realizowane w porozumieniu z podmiotami zewnętrznymi.

 

NIK: Co czwarta matura sprawdzona błędnie>>

 

Stwierdzone nieprawidłowości dotyczyły w szczególności:

  • niedostosowania regulacji wewnętrznych do stanu zgodnego z prawem oraz do wymogów rzetelności i celowości, w tym przypadków niewłaściwych uregulowań w Statucie Uczelni, jej Strategii, Polityce rachunkowości, Regulaminie wynagradzania pracowników, Regulaminie gospodarowania nieruchomościami oraz Regulaminie gospodarowania mieszkaniami;
  • niewłaściwej organizacji, planowania, sprawozdawania i administrowania, w tym przypadków niedopuszczalnego stosunku podległości służbowej pomiędzy kadrą kierowniczą a pracownikami, niewłaściwego stanu zatrudnienia w katedrach, nienależytego zabezpieczenia interesów Uczelni przy finansowaniu studiów podyplomowych pracowników, nierzetelnych sprawozdań o zatrudnieniu i wynagrodzeniach oraz o przychodach, kosztach i wyniku finansowym;
  • nieprawidłowego zarządzania finansami, procesami zakupowymi oraz wypłatą świadczeń dla pracowników, studentów i kontrahentów, w tym przypadków braku bieżącego aktualizowania i nierzetelnego sporządzania planów rzeczowo-finansowych oraz wydatkowania środków poza limitami określonymi w tych dokumentach, niedokonywania korekt błędnych zapisów w systemie finansowo-księgowym, nieustalania i nienaliczania odsetek na dzień bilansowy. Inne nieprawidłowości w tym zakresie to: niezupełne i nieterminowe dochodzenie należności oraz nieterminowe regulowanie zobowiązań wobec kontrahentów, nieterminowy obieg i niewłaściwa kontrola dowodów księgowych, procedowanie zamówień niezgodnie z prawem, nierzetelne uzasadnianie podstaw przyznawania dodatków do wynagrodzeń, niezgodne z prawem przyznawanie i nieterminowe wypłacanie świadczeń dla studentów. Znamienną przy tym pozostaje ujawniona przez kontrolerów NIK sytuacja nieuzgodnienia wymaganej aprobaty Ministra Finansów w sytuacji sprzedaży otrzymanych przez Uczelnię skarbowych papierów wartościowych;
  • zaniedbań w prowadzonej gospodarce nieruchomościami, w tym przypadków niezgodnego z prawem i nierzetelnego procedowania przy nabywaniu, zbywaniu, wynajmowaniu i wydzierżawianiu nieruchomości, a ponadto – niezapewnienia należytego stanu technicznego budynków, adekwatnych środków na remonty oraz rzetelności dokumentacji z kontroli okresowych;
  • braku adekwatnego nadzoru nad spółkami uczelnianymi, skutkującego niewłaściwym funkcjonowaniem tych spółek.


 

Rektor zapowiada działania naprawcze

Charakter, waga i skala stwierdzonych nieprawidłowości wskazują na potrzebę pilnego i zasadniczego wzmocnienia kontroli zarządczej przez rektora i podległe mu kierownictwo uczelni. Rektor nie wniósł zastrzeżeń do wystąpienia pokontrolnego oraz zapowiedział niezwłoczne działania naprawcze, z których część została podjęta jeszcze w trakcie kontroli. Niemniej ustalenia kontroli, ich skala oraz waga skutkowały powiadomieniem o ocenach, uwagach i wnioskach NIK, zarówno Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, jak i Ministra Finansów, celem wzmocnienia także przez te organy nadzoru nad działalnością UPWr. W związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami NIK sformułowała aż 32 szczegółowe wnioski pokontrolne zmierzające do poprawy funkcjonowania UPWr. Dotyczyły one w szczególności podjęcia przez uniwersytet działań mających na celu:

  •     dostosowanie regulacji wewnętrznych do stanu zgodnego z prawem;
  •     poprawę organizacji, planowania, sprawozdawania i administrowania;
  •     zapewnienie właściwego zarządzania finansami, procesami zakupowymi i obsługą świadczeń;
  •     usprawnienie gospodarki nieruchomościami i większą dbałość o stan techniczny budynków;
  •     urealnienie sprawowanego nadzoru nad spółkami uczelnianymi.