Rosnąca liczba wniosków o wgląd, przy zastosowaniu dotychczasowych procedur, mogła zakłócać proces rekrutacji kandydatów na studia. Przykładowo, w latach 2021-2024 w Pomorskim Uniwersytecie Medycznym w Szczecinie łącznie 960 osób ubiegało się o przyjęcie na studia po podwyższeniu wyniku egzaminu maturalnego w związku z ujawnieniem błędu w ocenie, a w Uniwersytecie Medycznym w Poznaniu było to 780 osób. Z kolei w Gdańskim Uniwersytecie Medycznym na kierunku lekarskim udział kandydatów ze zmienioną punktacją w stosunku do wszystkich aplikujących wynosił od 2,6 proc. do 3,3 proc.

 

Rekrutacja uzupełniająca dla osób, których wynik egzaminu maturalnego został podwyższony po weryfikacji sumy punktów lub odwołaniu – czyli przyjęte w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce rozwiązanie w praktyce nie zabezpieczało zdających w pełni przed negatywnymi skutkami błędów popełnianych przez egzaminatorów. Wynikało to z faktu, że uczelnie wprawdzie uwzględniały w swoich procedurach mechanizmy umożliwiające wzięcie udziału w rekrutacji kandydatom, którzy uzyskali w wyniku weryfikacji lub odwołania poprawione wyniki egzaminów maturalnych, jednak w wielu przypadkach były to rozwiązania obciążone tak istotnymi ograniczeniami, że w praktyce pozycja tych kandydatów była znacząco mniej korzystna niż pozostałych osób biorących udział w rekrutacji. Na przykład rekrutacja uzupełniająca organizowana była pod warunkiem, że w rekrutacji podstawowej limit miejsc na danym kierunku nie został wypełniony.