Ustawodawca w nowelizacji Prawa zamówień publicznych z 29.01.2004 r. (Dz.U. z 2015 r., poz. 2164) dalej p.z.p., która weszła w życie 28.07.2016 r. wprowadził nową przesłankę do katalogu przyczyn skutkujących wykluczeniem wykonawcy z postępowania. We wcześniejszym stanie prawnym zamawiający mógł jedynie na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 3 p.z.p. odrzucić ofertę wykonawcy, która stanowiła czyn nieuczciwej konkurencji.

Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 20 p.z.p. zamawiający wyklucza z postępowania wykonawcę, który zawarł z innymi wykonawcami porozumienie, którego celem jest zakłócenie konkurencji w prowadzonym przetargu. Podmiot organizujący postępowanie musi jednocześnie dysponować stosownymi środkami dowodowymi.

Warunkowe umorzenie postępowania karnego nie skutkuje wykluczeniem wykonawcy z przetargu >>>

Jak zaznacza Urząd Zamówień Publicznych przesłanka ta obejmuje zarówno porozumienia zawarte w postępowaniu, w którym składana jest oferta, jak również te, które zawarte zostały uprzednio – w innym postępowaniu. Bez znaczenia pozostaje tutaj fakt prowadzenia przetargu przez odmiennego zamawiającego.

Aby móc skorzystać z tej przesłanki od dnia zawarcia porozumienia nie może minąć więcej niż 3 lata (art. 24 ust. 7 pkt 3 p.z.p.). Co istotne, to na zamawiającym spoczywa ciężar wykazania, że doszło do spełnienia tej przesłanki.

Wykluczenie z przetargu nierzetelnego wykonawcy, który naruszył obowiązki zawodowe >>>

Podmiot organizujący postępowanie może wykluczyć wykonawcę na każdym możliwym etapie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Badanie podstaw wykluczenia przebiega bowiem przez całe postępowanie. Jest to ważne rozwiązanie z punktu widzenia zamówień wieloetapowych. Zamawiający może wykluczyć wykonawcę już na etapie złożenia wniosku o przystąpienie do prowadzonego postępowania.

Jest to istotna różnica w porównaniu z możliwością odrzucenia oferty na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 3 p.z.p. Zamawiający może bowiem odrzucić ofertę tylko i wyłącznie na etapie jej oceny. Przesłanka ta ogranicza się do porozumień zakłócających konkurencję w prowadzonym przez zamawiającego postępowaniu.

Zgodnie ze stanowiskiem Urzędu Zamówień Publicznych, podstawą do wykluczenia z postępowania będzie decyzja Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów o stwierdzeniu zmowy przetargowej, jak również wyroki sądów powszechnych oraz Krajowej Izby Odwoławczej.

Źródło: www.uzp.gov.pl

LEX Zamówienia Publiczne
Artykuł pochodzi z programu LEX Zamówienia Publiczne
Już dziś wypróbuj funkcjonalności programu. Analizy, komentarze, akty prawne z interpretacjami