Zamawiający powinien na wniosek wykonawcy podjąć negocjacje w sprawie zmiany wynagrodzenia wykonawcy określonego w umowie, w związku ze zmianą wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, jednak nie ma obowiązku wyrażać zgody na taką zmianę. Zmiana wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, co do zasady, nie stanowi przesłanki uzasadniającej zmianę umowy w sprawie zamówienia publicznego, jeżeli wykonawca zatrudnia przy realizacji zamówienia tylko osoby na podstawie umów cywilnoprawnych.

Waloryzacja wynagrodzenia może nastąpić wbrew woli zamawiającego >>>

Ustawą z dnia 29 sierpnia 2014 r. – o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 1232) dalej ustawa nowelizująca, wprowadzono istotne novum w zakresie zasad wykonywania umów w sprawie zamówienia publicznego. Przewiduje ono, w razie zawarcia umowy na okres dłuższy niż 12 miesięcy, obowiązek obligatoryjnego umieszczenia w umowach postanowień, dających możliwość zmiany wysokości wynagrodzenia wykonawcy w przypadku zmiany stawki podatku od towarów i usług, wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, lub zmiany zasad podlegania ubezpieczeniom społecznym lub ubezpieczeniu zdrowotnemu, a także wysokości stawki z tytułu tych ubezpieczeń. Jednocześnie, zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy nowelizującej, dopuszczono możliwość zmiany wysokości wynagrodzenia wykonawcy na skutek zaistnienia w/w przesłanek, także w stosunku do umów, które zostały zawarte przed wejściem w życie nowelizacji. Z takiego rodzaju umową mamy do czynienia w przedmiotowej sytuacji. W takim wypadku, do zmiany umowy w zakresie wysokości wynagrodzenia wykonawcy, może dojść po przeprowadzonych negocjacjach, zainicjowanych, bądź przez wykonawcę, bądź przez zamawiającego.

Sposób redakcji w/w przepisu ustawy nowelizującej, wskazuje, iż na żądanie jednej ze stron, druga strona umowy powinna przystąpić do negocjacji. Jednakże, należy podkreślić, iż przystąpienie do negocjacji, nie pociąga za sobą konieczności wyrażenia zgody na propozycję zgłoszoną przez wnioskującego.

W wyniku negocjacji, dochodzi bowiem do zawarcia umowy tylko wtedy, gdy strony dojdą do porozumienia co do wszystkich kwestii, będących przedmiot negocjacji. Ze swej istoty, negocjacje mogą, lecz nie muszą doprowadzić do zawarcia porozumienia pomiędzy stronami. Ponadto, na możliwość odmowy wyrażenia zgody na zmianę wynagrodzenia, wskazuje również treść art. 5 ustawy z dnia 23 października 2014 r.  - o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2014 r. poz. 1831). W ramach przywołanego przepisu, ustawodawca przewidział możliwość rozwiązania umowy w sprawie zamówienia publicznego przez każdą ze stron z zachowaniem 3 miesięcznego okresu wypowiedzenia, w przypadku jeżeli strony nie dojdą w wyniku negocjacji do porozumienia co do zmiany wynagrodzenia określonego w umowie, w ciągu 1 miesiąca od dnia złożenia wniosku o wszczęcie negocjacji przez jedną ze stron.

Waloryzacja wynagrodzenia wykonawcy może być ograniczona >>>

Tym samym ustawodawca, expressis verbis dopuścił wystąpienie sytuacji, w której negocjacje w sprawie zmiany wynagrodzenia określonego w umowie nie zakończą się osiągnięciem porozumienia między stronami. Oczywistym zatem jest, że przystąpienie do negocjacji na żądanie jednej ze stron, nie rodzi obowiązku drugiej strony przyjęcia proponowanych rozwiązań. Przenosząc powyższe rozważania na kanwę sytuacji o której mowa w pytaniu, zamawiający powinien przystąpić do negocjacji na wniosek wykonawcy, jednak nie ma obowiązku przyjęcia propozycji podwyższenia wynagrodzenia wykonawcy.

Odnosząc się natomiast do drugiego pytania, należy mieć na uwadze art. 4 ust. 1 i 2 ustawy nowelizującej. Zgodnie z nim, podstawą wystąpienia przez wykonawcę do zamawiającego z wnioskiem o zmianę wysokości wynagrodzenia umownego, z uwagi na wzrost minimalnego wynagrodzenia za pracę, określonego na podstawie ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (Dz. U. z 2015 r. poz. 2008), jest wzrost kosztów wykonania zamówienia publicznego, rozumiany w tym wypadku jako faktyczny wzrost ponoszonych przez wykonawcę wydatków na wynagrodzenia pracowników. Biorąc jednak pod uwagę, iż wzrost minimalnego wynagrodzenia za pracę, ma wpływ wyłącznie na wzrost wynagrodzenia osób zatrudnionych na podstawie ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. -  Kodeks pracy (Dz. U. z 2014 r. poz. 1502), a nie osób wykonujących pracę na podstawie umów cywilnoprawnych, nie ma podstaw, aby zamawiający uznał za uzasadniony wniosek wykonawcy, który zatrudnia przy realizacji zamówienia osoby wyłącznie na podstawie umów zlecenia, o podniesienie wynagrodzenia umownego, z uwagi na wzrost minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Za brak waloryzacji kontraktu zamawiającego czeka dotkliwa sankcja >>>

Zdaniem opiniującego, można jednak wyobrazić sobie sytuację, w której wniosek wykonawcy, o zmianę wynagrodzenia umownego, z uwagi na wzrost minimalnego wynagrodzenia za pracę, byłby uzasadniony, pomimo, iż wykonawca zatrudnia osoby wyłącznie na podstawie umowy zlecenia. Dotyczy to sytuacji, w której wykonawca, korzystając z zasady swobody umów, w treści zawartych umów, uzależnił wysokość wynagrodzenia od wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę.

W takim wypadku, jeżeli wykonawca udokumentuje należycie wobec zamawiającego, fakt zawarcia w ten sposób sformułowanych umów, zdaniem opiniującego, zaistnieje przesłanka wzrostu kosztów wykonania zamówienia publicznego o której mowa w art. 4 ust. 1 ustawy nowelizującej, warunkująca zmianę umowy w sprawie zamówienia publicznego.