Mając na uwadze znowelizowane przepisy Prawa zamówień publicznych, dalej p.z.p., a także cel, w którym składa się przedmiotowe oświadczenie, stwierdzić należy, że w jego treści wykonawca powinien wskazać (tylko) tego konkurenta lub konkurentów, którzy należą do tej samej co on grupy kapitałowej i złożyli w postępowaniu ofertę, ofertę częściową lub wniosek o udział w postępowaniu. Oświadczenie, w którym wskazano by jedynie fakt przynależności do grupy kapitałowej jest bezwartościowe dla zamawiającego i nie spełnia swojego zadania., którym jest umożliwienie zweryfikowania istnienia lub nieistnienie przesłanki wykluczenia z postępowania, o której mowa w art. 24 ust. 1 pkt 23 p.z.p.

Regulacje prawne dotyczące oświadczenia o przynależności do grupy kapitałowej zawarte zostały w art. 24 p.z.p. Zgodnie z art. 24 ust. 11 p.z.p., wykonawca w terminie 3 dni od dnia przekazania informacji, o której mowa w art. 51 ust. 1a, art. 57 ust. 1 lub art. 60d ust. 1 p.z.p. (informacji o wynikach oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu i otrzymanych ocenach spełniania tych warunków), albo od zamieszczenia na stronie internetowej informacji, o której mowa w art. 86 ust. 5 p.z.p. (informacji o kwocie, jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, firm oraz adresów wykonawców, którzy złożyli oferty w terminie, cenach, terminach wykonania zamówienia, okresach gwarancji i warunków płatności zawartych w ofertach), przekazuje zamawiającemu oświadczenie o przynależności lub braku przynależności do tej samej grupy kapitałowej, o której mowa w art. 24 ust. 1 pkt 23 p.z.p.

Art. 24 ust. 1 pkt 23 p.z.p. stanowi natomiast, że zamawiający wyklucza z postępowania o udzielenie zamówienia publicznego wykonawców, którzy należąc do tej samej grupy kapitałowej, w rozumieniu ustawy z 16.02.2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów, złożyli odrębne oferty, oferty częściowe lub wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, chyba że wykażą, że istniejące między nimi powiązania nie prowadzą do zakłócenia konkurencji w postępowaniu o udzielenie zamówienia.

Zauważyć należy, że nowelizacja z czerwca 2016 r. wprowadziła 2 istotne zmiany w zakresie niniejszej podstawy wykluczenia. Po pierwsze, oświadczenie o przynależności lub braku przynależności do tej samej grupy kapitałowej, co inny wykonawca składa się nie wraz ofertą, ale dopiero po otrzymaniu informacji, kto złożył ofertę/oferty częściowe lub wniosek o udział w postępowaniu. Po drugie, oświadczenie to nie powinno zawierać całej listy grupy kapitałowej, do której wykonawca należy.

Z powyższego wynika zatem, że przedmiotowe oświadczenie składa się dopiero po ustaleniu listy wszystkich oferentów, którzy wzięli udział w postępowaniu. Wykonawca nie jest już zobowiązany do składania całych list członków grupy kapitałowej, do której należy, a jedynie składa oświadczenie, o którym mowa w § 5 pkt 10 rozporządzenia Ministra Rozwoju z 26.07.2016 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia – tj. oświadczenia wykonawcy o przynależności albo braku przynależności do tej samej grupy kapitałowej. Zauważyć należy, że w dotychczasowym stanie prawnym obowiązek złożenia listy podmiotów należących do tej samej grupy kapitałowej wynikał z samego faktu przynależności do danej grupy kapitałowej, przy czym nie miało znaczenia czy dany członek grupy kapitałowej złożył ofertę. Sytuację tą zmieniła nowelizacja p.z.p.

W świetle powyższych przepisów przyjąć trzeba, że w treści oświadczenia wykonawca powinien wskazać (tylko) tego konkurenta lub konkurentów, którzy należą do tej samej co on grupy kapitałowej i złożyli w postępowaniu ofertę, ofertę częściową lub wniosek o udział w postępowaniu. Oświadczenie, w którym wskazano by jedynie fakt przynależności do grupy kapitałowej jest bezwartościowe dla zamawiającego i nie spełnia swojego zadania, którym jest umożliwienie zweryfikowania istnienia lub nieistnienie przesłanki wykluczenia z postępowania, o której mowa w art. 24 ust. 1 pkt 23 p.z.p.

LEX Zamówienia Publiczne
Artykuł pochodzi z programu LEX Zamówienia Publiczne
Już dziś wypróbuj funkcjonalności programu. Analizy, komentarze, akty prawne z interpretacjami