Rada miejska podjęła uchwałę w sprawie wygaśnięcia mandatu radnego z powodu nieposiadania prawa wybieralności w dniu wyborów.

Z ustaleń rady wynikało bowiem, iż radny od kilku lat na stałe mieszka poza obszarem gminy, gdzie prowadzi wspólnie z żoną gospodarstwo domowe i gdzie znajduje się jego centrum aktywności życiowej.

W odwołaniu radny tłumaczył, iż jest on ujęty w spisie wyborców gminy, a rada nie przeprowadziła postępowania dowodowego, z którego wynikałoby, że nie powinien w nim figurować.

WSA przypomniał, iż miejsce zamieszkania nie musi pokrywać się z miejscem zameldowania osoby fizycznej, które jest okolicznością o charakterze administracyjnoprawnym.

Poznaj Linie Orzecznicze Lex >>>

Również fakt posiadania przez osobę fizyczną lokalu mieszkalnego, czy też innej nieruchomości na obszarze danej jednostki samorządu terytorialnego nie ma znaczenia dla ustalenia faktycznego miejsca zamieszkiwania. Również płacenie podatków nie ma znaczenia dla obiektywnej oceny zamieszkiwania, gdyż te płacone są w miejscu zameldowania.

Sąd uznał, że rada słusznie uznała, że pobytowi radnego w gminie, w której jest zameldowany na stałe, brakuje cech koncentracji życia osobistego i rodzinnego.

Jak przyznawał to sam radny pracuje, mieszka tam gdzie mieszkają jego żona i córka "i siłą rzeczy tam spędza najwięcej czasu".

Sąd zwrócił uwagę, iż “zamiar przebywania” nie może być oceniany tylko i wyłącznie na podstawie wewnętrznego przekonania skarżącego i jego stosunku emocjonalnego do miejscowości. Aby zamiar był wiarygodny musi wyrażać się w zachowaniach mających obiektywny obraz tego zamiaru.

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej nie uzależnia korzystania z praw wyborczych od zameldowania, dzięki temu w wyborach mogą brać udział osoby nigdzie nie zameldowane.

Miejscem zamieszkania osoby fizycznej jest miejscowość, w której osoba ta przebywa z zamiarem stałego pobytu, przy czym można mieć tylko jedno miejsce zamieszkania.

Na podstawie:
Wyrok WSA w Poznaniu z 27 stycznia 2016 r., sygn. akt IV SA/Po 447/15, nieprawomocny 

LEX Samorząd Terytorialny
Artykuł pochodzi z programu LEX Samorząd Terytorialny
Już dziś wypróbuj funkcjonalności programu. Analizy, komentarze, akty prawne z interpretacjami