Artykuł pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego

Rada miejska uchwałą nadała nazwy kilku nowopowstałym ulicom miasta. Prokurator zaskarżył uchwałę rady. Wskazał, iż warunkiem koniecznym do prawa nadania nazw ulicom jest ich status drogi publicznej. Musi to być droga istniejąca, a nie droga, która jeszcze nie została zbudowana i której status jest niejasny. Wprawdzie drogi były zaplanowane w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego jako grunty z przeznaczeniem pod drogi publiczne, jednak w momencie podejmowania uchwały nie posiadały statusu drogi publicznej, nie były też drogami wewnętrznymi.


Rada argumentowała, iż ulice, którym nadała nazwy przewidziane były w miejscowym planie zagospodarowana przestrzennego wraz z określeniem ich publicznego charakteru. W momencie nadania nazw były to ulice istniejące, urządzone, wyżwirowane a zaskarżona uchwała miała na celu jedynie funkcje ewidencyjne i zabezpieczenia porządku.

WSA uznał, iż nazwa ulicy pełni przede wszystkim funkcje porządkujące i ewidencyjne. Ustawowe określenie ulicy należy odnosić zarówno do ulic publicznych, jak i niepublicznych.

Gmina może nadawać nazwę każdej ulicy, zarówno publicznej jak i niepublicznej. Zgodnie bowiem art. 18 ust. 2 pkt 13 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2013 r., poz. 592 ze zm.) do wyłącznej właściwości rady gminy należy podejmowanie uchwał w sprawach: herbu, nazw ulic i placów publicznych oraz wznoszenia pomników. Taki zapis pozwala radzie gminy na podjęcie uchwały w przedmiocie nadania nazwy ulicy, która nie jest drogą publiczną w rozumieniu ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych.

Sąd podkreślił, iż wytyczenie układu nowych ulic pozwoliło inwestorom przystąpić do realizacji zabudowy przewidzianej planem zagospodarowania przestrzennego. Po jej zkończeniu niezbędne jest nadanie nazw nowym ulicom, co ma umożliwić zameldowanie osobom zasiedlającym nowowybudowane domy.

Na podstawie:

Wyrok WSA w Białymstoku z 7 listopada 2013 r., sygn. akt II SA/Bk 551/13

Artykuł pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.