Sprawa dotyczyła skargi jednej z mieszkanek gminy na uchwałę rady miejskiej uznającą za bezzasadne wcześniejsze wezwanie kobiety wystosowane do tejże rady o usunięcie naruszenia prawa, określonymi precyzyjnie w skardze uchwałami.

WSA uznał, iż skarga podlegała odrzuceniu, bowiem jej przedmiot nie mieści się w zakresie właściwości sądów administracyjnych.

Sąd wyjaśnił skarżącej, iż uchwała załatwiająca wezwanie do usunięcia naruszenia prawa złożone na podstawie art. 101 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r., poz. 1515 z późn. zm.) nie zawiera elementu regulacyjnego dla praw lub obowiązków, ale jest tylko etapem na drodze do zaskarżenia uchwały pierwotnej - regulacyjnej.

Stąd też „uchwała w sprawie wezwania” nie posiada samodzielnego bytu prawnego.

Więcje informacji i narzędzi znajdziesz w programie
LEX Samorząd Terytorialny
Bądź na bieżąco ze zmianami prawnymi i korzystaj z aktualnych materiałów

Nie jest ona zatem uchwałą, o której mowa w art. 3 § 2 pkt 5 i 6 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.) – podkreślił sąd.

Na podstawie:
Postanowienie WSA w Białymstoku z 17 grudnia 2015 r., sygn. akt II SA/Bk 752/15, nieprawomocne