Jedna z mieszkanek gminy wezwała radę gminy do usunięcia naruszenia prawa. Jej zdaniem rada naruszyła bowiem prawo dwiema uchwałami.

Rada uznała wezwanie za niezasadne, a motywy tego stanowiska znalazły się w uzasadnieniu stanowiącym załącznik do uchwały.

Kobieta poskarżyła się do sądu administracyjnego.

WSA uznał skargę za bezzasadną.

Sąd zwrócił uwagę, iż uchwała załatwiająca wezwanie do usunięcia naruszenia prawa złożone na podstawie art. 101 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r., poz. 1515 z późn. zm.) nie jest uchwałą z zakresu administracji publicznej.

Poznaj Linie Orzecznicze Lex >>>

Nie zawiera ona elementu regulacyjnego dla praw lub obowiązków skarżącej, ale jest tylko etapem na drodze do zaskarżenia uchwały pierwotnej.

W związku z tym uchwała w sprawie wezwania do usunięcia naruszenia prawa nie posiada samodzielnego bytu prawnego.

Nie jest ona uchwałą, o której mowa w ustawie z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r., poz. 270 z późn. zm.) – wyjaśnił sąd.

Na podstawie:
Postanowienie WSA w Białymstoku z 17 grudnia 2015 r., sygn. akt II SA/Bk 752/15, prawomocne  

Więcej informacji i narzędzi znajdziesz w programie
LEX Samorząd Terytorialny
Bądź na bieżąco ze zmianami prawnymi i korzystaj z aktualnych materiałów