Artykuł pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.

Wójt gminy odmówił matce przyznania świadczenia pielęgnacyjnego z tytułu rezygnacji z zatrudnienia w związku z opieką nad jej niepełnosprawną córką.

Organ tłumaczył, iż wnioskodawczyni nie może otrzymać świadczenia, bowiem posiada wraz z mężem gospodarstwo rolne i jest objęta ubezpieczeniem społecznym z tego tytułu. Wójt powołał się przy tym na uchwałę NSA (sygn. akt I OPS 5/12) wskazującą, że prowadzenie gospodarstwa rolnego stanowi negatywną przesłankę do przyznania świadczenia pielęgnacyjnego.
 

WSA nie zgodził się ze stanowiskiem wójta.


Przypomniał, iż z dniem 1 stycznia 2013 r. zmieniony stan prawny spowodował, że uchwała NSA w sprawie I OPS 5/12 ma zastosowanie jedynie do specjalnego zasiłku opiekuńczego.


Zgodnie z art. 16a ust. 8 pkt 1 lit. b) ustawy o świadczeniach rodzinnych, specjalny zasiłek opiekuńczy nie przysługuje, jeżeli osoba sprawująca opiekę podlega obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym z innych tytułów. Wyłączenia takiego nie zawiera natomiast art. 17 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (j.t. Dz. U. z 2013 r., poz. 1456), dotyczący świadczenia pielęgnacyjnego.


W związku z tym nie do przyjęcia jest koncepcja, że w zakresie specjalnego zasiłku opiekuńczego świadczenie to nie przysługuje rolnikowi ze względu na wyraźne wyłączenie ustawowe, zaś w przypadku świadczenia pielęgnacyjnego świadczenie temu samemu rolnikowi nie przysługuje ze względu na treść uchwały NSA podjętej pod rządami ustawy przed jej zasadniczą zmianą.


Zatem w obowiązującym stanie prawnym fakt podlegania ubezpieczeniu społecznemu rolników nie przekreśla możliwości uzyskania przez wnioskodawczynię świadczenia pielęgnacyjnego – uznał WSA.


Artykuł pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.

Na podstawie:
Wyrok WSA w Białymstoku z 27 lutego 2014 r., sygn. akt II SA/Bk 839/13, nieprawomocny