Rady gminy uchwaliła regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie.

W regulaminie rada zobowiązała między innymi właścicieli nieruchomości do utrzymywania działek w stanie wolnym od zachwaszczenia oraz z wykoszona trawą.

Ponadto zobowiązała właścicieli nieruchomości zadrzewionych i zakrzaczonych położonych wzdłuż ciągów komunikacyjnych (chodników, dróg, zjazdów) do ich utrzymania w stanie nieutrudniającym bezpieczne korzystanie z pasa drogowego lub chodnika.

Wojewoda zaskarżył uchwałę do sądu administracyjnego.

W ocenie organu nadzoru zapisy regulaminu stanowiły przekroczenie delegacji zawartej w ustawie z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2013 r., poz. 1399 ze zm.).

WSA uznał skargę za zasadną.

Sąd zgodził się, iż zaskarżony regulamin nakłada na właścicieli nieruchomości obowiązki nie mieszczące się w katalogu wymagań związanych z utrzymaniem czystości na terenie nieruchomości.
Rada nie może bowiem w postanowieniach regulaminu zobowiązać właścicieli nieruchomości do niedopuszczania do zachwaszczenia ich nieruchomości, ani do utrzymania drożności przepustów i zjazdów do nieruchomości wraz z pielęgnacją zieleni przyległej do nieruchomości.

Ustawodawca nie upoważnił rady do określania stanu w jakim nieruchomość ma być utrzymywana – podkreślił sąd.

Na podstawie:
Wyrok WSA w Poznaniu z 21 października 2015 r., sygn. akt IV SA/Po 692/15, nieprawomocny