Jeden z mieszkańców gminy wystąpił do dyrektora gimnazjum z wnioskiem o udostępnienie mu informacji publicznej.

Chodziło o udostępnienie protokołów z posiedzeń rady pedagogicznej wraz z uchwałami i wnioskami, protokołu z posiedzenia komisji z udziałem przedstawicieli organizacji związkowych działających w szkole, projektu aneksu arkusza organizacyjnego, imiennego wykazu, z podaniem kwoty i procentu wynagrodzenia zasadniczego, dodatku motywacyjnego otrzymanego przez dyrektora i dwóch wicedyrektorów oraz imiennego wykazu wysokości kwot dofinansowania do doskonalenia zawodowego otrzymanego przez dyrektora i wicedyrektorów.

Dyrektor poinformował mieszkańca, że wnioskowany przez niego zbiór danych nie stanowi informacji publicznej.

W związku z tym mężczyzna wniósł skargę na bezczynność dyrektora.

WSA uznał skargę za zasadną.

Sąd przypomniał, iż za informację publiczną należy uznać każdą wiadomość wytworzoną przez szeroko rozumiane władze publiczne, a także inne podmioty sprawujące funkcje publiczne w zakresie wykonywania przez nie zadań władzy publicznej i gospodarowania mieniem komunalnym lub mieniem Skarbu Państwa.

Więcje informacji i narzędzi znajdziesz w programie
LEX Samorząd Terytorialny
Bądź na bieżąco ze zmianami prawnymi i korzystaj z aktualnych materiałów

Charakter informacji publicznej mają również informacje niewytworzone przez wskazane podmioty, lecz do nich się odnoszące. Informację publiczną stanowi zatem treść wszelkiego rodzaju dokumentów nie tylko bezpośrednio zredagowanych i wytworzonych przez wskazany podmiot.

Przymiot taki posiada także treść dokumentów, których podmiot używa do zrealizowania powierzonych mu prawem zadań. Bez znaczenia przy tym jest, w jaki sposób dokumenty znalazły się w posiadaniu danego organu.

Zatem zdaniem sądu żądane przez mężczyznę dokumenty są informacjami publicznymi a dyrektor był zobowiązanym do udzielenia informacji będącej w jego posiadaniu.

Na podstawie:
Wyrok WSA w Poznaniu z 2 grudnia 2015 r., sygn. akt IV SAB/Po 135/15, nieprawomocny