Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.



Prezydent miasta zarządzeniem wprowadził regulamin miejskich parkingów płatnych funkcjonujących w częściach pasa drogowego i placach miasta.

Mieszkaniec zaskarżył zarządzenie.

Jego zdaniem został obciążony opłatami za parkowanie wbrew przepisom prawa. Zarzucił, że parkowanie na drogach publicznych może być płatne, ale wymaga to ustalenia stref płatnego parkowania i ustalenia opłaty. Kompetencje w tym zakresie posiada jedynie rada gminy. Natomiast wprowadzenie opłat zarządzeniem organu wykonawczego rażąco narusza ustawę z 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2007 r., nr 19, poz. 115 ze zm.).


WSA przyznał rację mieszkańcowi.

Zgodnie z ustawą z 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 2011 r., nr 45, poz. 236)., to organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego postanawiają o wysokości cen i opłat albo o sposobie ustalania cen i opłat za usługi komunalne o charakterze użyteczności publicznej oraz za korzystanie z obiektów i urządzeń użyteczności publicznej jednostek samorządu terytorialnego, za jakie należy uznać parkingi miejskie.

Zatem ustalenie w drodze zarządzenia regulaminów parkingów miejskich, obejmujące zasady odpłatności, stawki opłat za parkowanie i wydawanie kart parkingowych, a także zwolnienia z opłat, narusza w istotny sposób ustawę o gospodarce komunalnej.

Bez powierzenia przez radę gminy prezydent miasta nie posiada uprawnienia do określania wysokości cen i opłat za usługi komunalne o charakterze użyteczności publicznej oraz za korzystanie z obiektów i urządzeń użyteczności publicznej jednostek samorządu terytorialnego – wyjaśnił sąd.

Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.




Na podstawie:
Wyrok WSA w Gliwicach z 24 listopada 2014 r., sygn. akt II SA/Gl 800/14, nieprawomocny