W sprawie dotyczącej nadpłaty podatku VAT przez powiat, pojawił się spór co do statusu jednostek budżetowych powiatu.

Powiat wyraził pogląd, iż powiatowe jednostki budżetowe nie są podatnikami podatku od towarów i usług, zaś ich obroty ze sprzedaży opodatkowanej VAT powinny były zostać wykazane w deklaracji VAT powiatu.

W związku z tym powiat złożył korektę.

Z kolei dyrektor izby skarbowej uznał, że jednostki budżetowe powiatu, o ile spełniają kryteria dotyczące statusu podatnika podatku od towarów i usług, dla celów rozliczeń z tytułu podatku VAT zobowiązane są rejestrować się jako odrębne podmioty tego podatku.

Co oznacza, że złożona przez powiat korekta jest niezasadna.

WSA wyjaśnił, iż jednostki budżetowe nie są wykorzystywane jako forma organizacyjna, za pośrednictwem której samorządy lokalne (gminy, powiaty, województwa) prowadzą działalność komunalną. Nie wyklucza to, że mogą one podejmować czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Preferowane jednak do podejmowania takiej działalności są samorządowe zakłady budżetowe lub spółki prawa handlowego. Dlatego też w przypadku, gdy w ramach ubocznej działalności jednostki budżetowej dojdzie do podjęcia czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług podatnikiem będzie gmina (powiat albo województwo).
Jednostki budżetowe wykonują działalność gospodarczą powierzoną im w imieniu i na rachunek gminy, oraz nie odpowiadają one za szkody spowodowane tą działalnością, ponieważ odpowiedzialność tę ponosi wyłącznie gmina. Jednostki te nie ponoszą ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością, ponieważ nie dysponują własnym majątkiem, nie osiągają własnych dochodów i nie ponoszą kosztów dotyczących takiej działalności, bowiem uzyskane dochody są wpłacane do budżetu gminy, a wydatki są pokrywane bezpośrednio z tego budżetu.

Wymienione wyżej cechy powiatowej jednostki budżetowej, powodują, że nie może być ona uznana za podatnika podatku od towarów i usług.

W związku z tym, zdaniem sądu, powiat zasadnie dokonał korekty.

Na podstawie:
Wyrok WSA w Gorzowie Wielkopolskim z 19 listopada 2015 r., sygn. akt I SA/Go 415/15, nieprawomocny