Kierowca złożył skargę na orzeczenie lekarskie wojewódzkiego ośrodka medycyny pracy, w którym stwierdzono brak przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdami.

Mężczyzna domagał się zmiany w postaci wydania orzeczenia na czas nieokreślony.

WSA odrzucił skargę.

Sąd wyjaśnił, iż organ administracji publicznej w sprawach kontroli uprawnień do kierowania pojazdami jest związany treścią ostatecznego orzeczenia lekarskiego stwierdzającego istnienie przeciwwskazań zdrowotnych.

Przepisy nie przewidują uzasadniania tego orzeczenia i ma ono charakter dokumentu urzędowego w rozumieniu art. 76 § 2 k.p.a., stanowiąc dowód tego, co zostało w nim urzędowo stwierdzone.

Poznaj Linie Orzecznicze Lex >>>

Oznacza to, że orzeczenie lekarskie korzysta z domniemania prawdziwości oraz zgodności z prawdą tego, co zostało w nim urzędowo zaświadczone.

Organy administracji nie mają prawnych możliwości weryfikacji treści takiego orzeczenia lekarskiego tak pod względem ich treści, jak i procedowania. Są związane takimi orzeczeniami lekarskimi i nie mają jakichkolwiek podstaw formalnoprawnych do kwestionowania okoliczności objętych treścią tych orzeczeń.

Na podstawie:
Postanowienie WSA w Olsztynie z 29 lipca 2016 r., sygn. akt II SA/Ol 956/16, nieprawomocne 

Więcej informacji i narzędzi znajdziesz w programie
LEX Samorząd Terytorialny
Bądź na bieżąco ze zmianami prawnymi i korzystaj z aktualnych materiałów