Artykuł pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego

Mieszkaniec zaskarżył do WSA kalkulację systemu odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych uchwaloną przez radę gminy w grudniu 2012 r. Jego zdaniem stawka powinna wynosić 8,52 zł miesięcznie od osoby za odpady zmieszane, a przyjęta wynosi 15 zł.


Wskazał, iż w kosztorysie zaniżono o połowę liczbę ludności powiatu, co w konsekwencji doprowadziło do nieuzasadnionego, znacznego wzrostu stawek za odbiór odpadów. Dodatkowo bezpodstawnie ujęto w kosztorysie kosztów zakup worków i pojemników na śmieci, podczas gdy z regulaminu utrzymania porządku w gminie wynikało, że to mieszkańcy mają na swój koszt zaopatrzyć się zarówno w worki jak i pojemniki.


Po przeanalizowaniu kalkulacji WSA przyznał rację mieszkańcowi. Przy ustalaniu stawek rada powinna przeprowadzić kalkulację w oparciu o liczbę mieszkańców gminy i liczbę wytwarzanych na terenie gminy śmieci komunalnych, a nie liczby mieszkańców powiatu oraz ilości śmieci wytwarzanych w całym powiecie.

Rację miał również mieszkaniec zaskarżając bezpodstawne ujęcie w kosztorysie zakupu worków i pojemników na śmieci. Zakup taki mógł być wliczony w koszty funkcjonowania systemu odpadów komunalnych dopiero po dniu 6 marca 2013 r. w związku z wprowadzeniem art. 6r ust. 2a do ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r., poz. 391 ze zm.).

Zdaniem WSA rada gminy podejmując uchwałę w przedmiocie stawek opłaty za gospodarowanie odpadami jest zobowiązana do dokonania rzetelnej i wnikliwej kalkulacji wysokości stawki, tak aby pobierane opłaty pokrywały rzeczywiste koszty związane z funkcjonowaniem systemu zagospodarowania odpadami na terenie gminy. Prawidłowo skalkulowana opłata za gospodarowanie odpadami powinna zapewnić sprawne funkcjonowanie systemu odbioru odpadów na terenie gminy, nie może być jednak dodatkowym źródłem zysków dla gminy – zwrócił uwagę WSA.

Na podstawie:
Wyrok WSA w Białymstoku z 6 listopada 2013 r., sygn. akt I SA/Bk 127/13

Artykuł pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.