Rada miejska podjęła uchwałę w sprawie trybu udzielania, rozliczania i kontroli prawidłowości wykorzystania dotacji dla podstawowych i gimnazjalnych szkół niepublicznych, przedszkoli niepublicznych oraz innych form wychowania przedszkolnego prowadzonych na terenie gminy.

Dyrektor niepublicznego przedszkola zaskarżyła szereg zapisów uchwały.
WSA rozpatrując skargę zwrócił uwagę, iż wniesienie skargi na uchwałę rady gminy nie jest uprawnieniem o charakterze nieograniczonym.

Legitymację do wniesienia skargi w trybie art. 101 ustawy o samorządzie gminnym stanowi naruszenie własnego interesu prawnego skarżącego i stąd musi on wykazać, że istnieje związek pomiędzy jego prawną sytuacją, a zaskarżoną uchwałą. Sama ewentualna sprzeczność z prawem uchwały nie daje legitymacji do wniesienia skargi, jeżeli uchwała nie narusza prawem chronionego interesu prawnego lub uprawnienia skarżącego. Legitymacji takiej nie daje również naruszenie interesu faktycznego.

Zdaniem WSA nie ulega wątpliwości, że podmiot prowadzący przedszkole niepubliczne, ma ukształtowane przepisem prawa materialnego uprawnienie do korzystania z dotacji oświatowych, zatem posiada interes prawny w tym, by ukształtowana zaskarżoną uchwałą sfera praw i obowiązków pozostawała w zgodzie z obiektywnym porządkiem prawnym. Z uregulowań ustawy o systemie oświaty nie sposób jednak odczytać analogicznego uprawnienia dla dyrektora niepublicznego przedszkola, który nie jest adresatem wskazanych norm prawnych i posiada ukształtowany odrębnymi przepisami i statutem przedszkola status prawny i faktyczny w ramach utworzonego przez osobę prowadzącą przedszkola. Dyrektor przedszkola jest zatrudniany przez organ prowadzący przedszkole i posiada zakres zadań określony w statucie, wśród których mieści się również prawo reprezentacji przedszkola na zewnątrz , jednakże w ramach tych zadań nie mieści się odrębna legitymacja do zaskarżenia uchwały dotyczącej dotacji z budżetu gminy. Nawet jeżeli - hipotetycznie rzecz ujmując – taka uchwała narusza prawo, bądź jej wykonywanie stwarza obiektywne utrudnienia w funkcjonowaniu przedszkola, którego bieżącą działalnością kieruje dyrektor, to w istocie rzeczy tego rodzaju naruszenia, czy też trudności muszą - z uwagi na wskazane wyżej regulacje dotyczące przyznawania dotacji – zostać zakwalifikowane jako naruszenie interesu faktycznego, a nie prawnego. Nie zmienia tego faktu okoliczność, że organ prowadzący przedszkole może upoważnić dyrektora przedszkola do przekazywania do organu właściwego do udzielenia dotacji danych, na podstawie których określana jest wysokość dotacji dla poszczególnych przedszkoli.

W związku z tym WSA uznał, że dyrektor niepublicznego przedszkola nie ma legitymacji skargowej do zaskarżenia w trybie art. 101 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do sądu administracyjnego uchwały rady gminy wydanej na podstawie art. 90 ust. 4 ustawy o systemie oświaty w przedmiocie trybu udzielania i rozliczania dotacji m.in. dla przedszkoli niepublicznych.

Na podstawie:
Wyrok WSA we Wrocławiu z 27 kwietnia 2011 r., sygn. akt IV SA/Wr 595/10

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.)
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.)