Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.

Rada gminy obniżyła burmistrzowi wynagrodzenie.


Uchwałę zaskarżyła burmistrz gminy. Wskazała na brak uzasadnienia podjętej decyzji, co jej zdaniem naruszyło zasadę zaufania do władzy publicznej.

W odpowiedzi organ wyjaśnił, iż ocena, czy zachodzą okoliczności wskazujące na zmianę wysokości wynagrodzenia pozostają w uznaniu rady.

Burmistrz zaskarżyła uchwałę do sądu administracyjnego.

WSA rozpatrując sprawę zwrócił uwagę, iż burmistrz jako pracownik samorządowy pozostaje w stosunku pracy, tyle że nie jest to stosunek pracy nawiązany na podstawie umowy o pracę, ale na podstawie wyboru.

To w ramach tego stosunku pracy, a nie stosunku administracyjnego, otrzymuje on wynagrodzenie.

Sąd przypomniał, iż sprawy ze stosunku pracy, w tym sprawy wynagrodzenia nie należą do spraw z zakresu administracji publicznej i dlatego WSA nie ma kompetencji do kontrolowania uchwały rady gminy obniżającej wynagrodzenia wójta.

Zatem prawidłowość ustalenia wysokości wynagrodzenia podlega kontroli sądu powszechnego – uznał WSA.
 

Na podstawie:
Postanowienie WSA w Warszawie z 6 maja 2014 r., sygn. akt VIII SA/Wa 338/14, nieprawomocne

Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.