Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji przedstawiło krótki raport dotyczący realizacji "Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych 2008–2011".

Na remont, budowę, bądź przebudowę dróg lokalnych największe dofinansowanie przyznano województwom: mazowieckiemu, wielkopolskiemu, śląskiemu, małopolskiemu. Aktualnie zakwalifikowanych zostało do dofinansowania łącznie 581 wniosków dotyczących dróg gminnych oraz 348 wniosków dotyczących dróg powiatowych.

Ze wstępnych danych wynika, że najdłuższymi odcinkami dróg, które zostały objęte programem są drogi w województwach:
• mazowieckim - o łącznej długości 318 km (154 km dróg gminnych, 164 km dróg powiatowych),
• lubelskim - o łącznej długości 190 km (97 km dróg gminnych, 93 km dróg powiatowych),
• małopolskim - o łącznej długości 215 km, (90 km dróg gminnych, 125 km dróg powiatowych),
• podkarpackim - o łącznej długość 190 km, (85 km dróg gminnych, 105 km dróg powiatowych),
• pomorskim - o łącznej długości 208 km (42 km dróg gminnych, 166 km dróg powiatowych),
• warmińsko – mazurskim – o łącznej długości 184 km (61 km dróg gminnych, 123 km dróg powiatowych),
• wielkopolskim – o łącznej długości 185 km (62 km dróg gminnych, 123 km dróg powiatowych).

Ze względu na oszczędności uzyskiwane w postępowaniach przetargowych przewiduje się, że podobnie jak w zeszłym roku możliwy będzie remont, budowa bądź też przebudowa dłuższych odcinków dróg.

W ramach „Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych 2008–2011” co roku budżet państwa dofinansowuje przebudowę, budowę oraz remonty dróg lokalnych. Roczna kwota dotacji celowej wynosi łącznie dla wszystkich województw 1 mld zł. Największe środki finansowe zostały przyznane województwom: mazowieckiemu (92 235 000 zł), wielkopolskiemu (79 490 000 zł), śląskiemu (72 300 000 zł) i małopolskiemu (71 595 000 71 595 000 zł).

W roku 2009 w ramach „Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych 2008–2011” przebudowano, wyremontowano bądź też wybudowano 1190 kilometrów dróg gminnych oraz 1555 kilometrów dróg powiatowych.

Celem Programu jest wsparcie przebudowy, budowy lub remontu kluczowych odcinków dróg gminnych i powiatowych prowadzące do zwiększenia płynności ruchu i poprawy bezpieczeństwa komunikacyjnego oraz wsparcie tworzenia powiązań sieci dróg powiatowych i gminnych z siecią dróg wojewódzkich i krajowych, prowadzące do zwiększenia dostępności lokalnych ośrodków gospodarczych.

W ramach Programu realizowane są następujące rodzaje zadań inwestycyjnych:
• przebudowa i remont dróg (m.in.: przebudowa drogi gruntowej na drogę o nawierzchni twardej, zmiana geometrii drogi, podniesienie nośności konstrukcji, poprawa równości i szorstkości nawierzchni). Przy realizacji tego typu inwestycji konieczne jest spełnienie wymogów wynikających z ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 ze zm.) i dołączenie do wniosku o dofinansowanie zgłoszenia przebudowy lub pozwolenia na budowę;
• budowa drogi. Przy realizacji tego typu inwestycji konieczne będzie dołączenie do wniosku o dofinansowanie zgłoszenia lub pozwolenia na budowę;
• działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego dróg istniejących (m.in.: wyposażenie dróg w rozwiązania i elementy wyposażenia dróg poprawiające bezpieczeństwo ruchu drogowego: budowa chodników, budowa azyli dla pieszych, fizyczne separowanie ruchu pieszych od ruchu pojazdów, sygnalizacje świetlne, rozdzielenie kierunków ruchu, montaż barier ochronnych, poprawa jakości oznakowania poziomego i pionowego, dodatkowe oznakowanie niebezpiecznych łuków poziomych).

„Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych 2008–2011” został ustanowiony uchwałą Nr 233/2008 Rady Ministrów z dnia 28 października 2008 r.

Na podstawie: www.mswia.gov.pl, stan z dnia 15 lipca 2010 r.