Uchwałą rada gminy przekazała prowadzenie szkoły podstawowej, określając datę jej wejścia w życie z dniem podjęcia.

Wojewoda zaskarżył uchwałę. Uznał bowiem, iż rada nie przedłożyła projektu uchwały do zaopiniowania związkom zawodowym.

W odpowiedzi rada tłumaczyła, iż nie miała takiego obowiązku, ponieważ uchwała nie jest aktem prawa miejscowego.

WSA przyznał rację wojewodzie.

Zdaniem sądu rada pozbawiła organizację związkową możliwości zaopiniowania uchwały.

Nie ma znaczenia fakt, że przedmiotowa uchwała nie stanowi aktu prawa miejscowego, co w ocenie organu dawało podstawę do uznania, że nie podlegała ona opiniowaniu w trybie ustawy z 23 maja 1991r. o związkach zawodowych (Dz.U. z 2014r. poz. 167).

Opiniowaniu w tym trybie podlega każdy akt prawny, który wywołuje skutki w zakresie objętym zadaniami związków zawodowych, bez względu na to czy jest, czy też nie jest aktem prawa miejscowego.

Takiego rozróżnienia nie wprowadza też akt 19 ust. 1 ustawy o związkach zawodowych stwierdzając ogólnie, że prawo opiniowania dotyczy założeń i aktów prawnych w zakresie objętym zadaniami związków zawodowych.

Niewątpliwie naruszenie obowiązku poddania projektu uchwały o przekazaniu prowadzenia szkoły należy zakwalifikować jako istotne naruszenie prawa stanowiące przesłankę do stwierdzenia nieważności – uznał sąd.

Na podstawie:
Wyrok WSA w Białymstoku z 3 listopada 2015 r., sygn. akt II SA/Bk 613/15, nieprawomocny