Odpowiedź

Ustawodawca nie formułuje jednoznacznie terminu, w którym uchwała rady gminy w przedmiocie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego powinna zostać ogłoszona przez wojewodę w dzienniku urzędowym, niemniej nakazuje, aby obowiązek ten - po stwierdzeniu zgodności procedury planistycznej z przepisami prawa - został wykonany niezwłocznie, co należy rozumieć - bez zbędnej zwłoki, w najbliższym możliwym terminie uzależnionym od technicznych uwarunkowań.

Uzasadnienie

Udzielenie odpowiedzi na powyższe pytanie wymaga nawiązana do przepisów ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 68, poz. 449 z późn. zm.) - dalej u.a.n. W myśl art. 13 u.a.n. - w wojewódzkim dzienniku urzędowym ogłasza się między innymi akty prawa miejscowego stanowione przez sejmik województwa, organ powiatu oraz organ gminy, w tym statuty województwa, powiatu i gminy. Ogłoszenie aktu normatywnego w dzienniku urzędowym jest obowiązkowe (art. 2 ust. 1 u.a.n.). Z kolei jak wynika z art. 3 u.a.n. - akty normatywne ogłasza się niezwłocznie.

Oznacza to obowiązek natychmiastowego skierowania przedstawionego mu dokumentu do publikacji po dokonanej weryfikacji aktu prawa miejscowego. Jak zauważono w wyroku NSA - Ośrodek Zamiejscowy w Łodzi z dnia 6 października 2003 r. II SA/Łd 1331/03 publ. Lex nr 120871 określenie "niezwłoczny" oznacza według Słownika języka polskiego, Warszawa 1996, t. II, s. 359, tyle co natychmiastowy, bez zwłoki, bez zwlekania, od razu. Warunek niezwłoczności musi być rozważany obiektywnie na płaszczyźnie przepisów określających wymogi dla organu publikującego przepisy o nadzorze, czyli "niezwłocznie" to natychmiast - gdy są spełnione do tego przesłanki. Jak zauważa jednak Sąd - "czynności publikacyjne (które muszą być zachowane - art. 15-26 u.a.n. z dnia 20 lipca 2000 r.), zwłaszcza przy dużej liczbie aktów podlegających publikacji nie są proste (w praktyce stwierdza się wiele nieprawidłowości) i określone ustawowo. Nie jest rzeczą organu samorządu terytorialnego stanowiącego samodzielnie akt prawa miejscowego wskazywanie wojewodzie, jak ma on wykorzystać swoje kompetencje, kiedy ma akt opublikować, i ocenianie, czy może to zrobić, z uwagi ma posiadane możliwości techniczno-organizacyjne, we wskazanym mu wprost lub dorozumianym terminie".

Generalnie zatem, pomimo że ustawodawca nie formułuje jednoznacznie terminu, w którym powinien zostać zachowany spoczywający na wojewodzie obowiązek promulgacji aktu prawa miejscowego, który został przez ten organ zweryfikowany, czynności tych należy dokonać niezwłocznie, tj. bez zbędnej zwłoki, w najbliższym możliwym terminie uzależnionym od technicznych uwarunkowań lub po ustaniu przyczyny uniemożliwiającej dokonanie czynności.