Burmistrz odwołał kierownika gminnej biblioteki publicznej, z zachowaniem 3 miesięcznego okresu wypowiedzenia. Skarżąca wezwała burmistrza do usunięcia naruszenia prawa, zarzucając naruszenie art. 15 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2001 r., Nr 13, poz. 123, ze zm.) w zakresie dotyczącym zachowania trybu konsultacji

Burmistrz odmówił uchylenia swojego zarządzenia, wskazując, że przed wydaniem aktu odwołania uzyskał informacje, że na terenie gminnej biblioteki nie działają związki zawodowe i że skarżąca nie jest członkiem stowarzyszeń zawodowych i twórczych, Zatem zdaniem burmistrza nie było podmiotu, z którym można by było się skonsultować. Również WSA zgodził się ze stanowiskiem burmistrza.

W odpowiedzi skarżąca odwołała się do NSA.
NSA ocenił, iż w sprawie problem sprowadza się do rozstrzygnięcia, jakich stowarzyszeń zawodowych i twórczych zobowiązany jest zasięgnąć opinie burmistrz, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2001 r., Nr 13, poz. 123, ze zm.), odwołując dyrektora instytucji kultury.

NSA zwrócił uwagę, iż art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2001 r., Nr 13, poz. 123, ze zm.), w brzmieniu obowiązującym w dacie wydania przez burmistrza zarządzenia o odwołaniu skarżącej ze stanowiska kierownika biblioteki, stanowił, że dyrektora instytucji kultury powołuje organizator na czas określony lub nieokreślony, po zasięgnięciu opinii właściwych związków zawodowych działających w tej instytucji kultury oraz stowarzyszeń zawodowych i twórczych. Odwołanie następuje w tym samym trybie. NSA podkreślił, iż przepis ten wywołuje liczne wątpliwości, bowiem nie wskazuje jednoznacznie jaki jest krąg stowarzyszeń, z którymi należy przeprowadzić konsultacje - czy chodzi o stowarzyszenia zawodowe i twórcze działające w danej instytucji, czy takie, do których należy dyrektor, czy też jeszcze szerszy krąg podmiotów. W opinii NSA ustawodawca wprowadzając obowiązek zasięgania opinii związków zawodowych oraz stowarzyszeń zawodowych i twórczych miał na uwadze przede wszystkim stworzenie możliwości wypowiedzenia się organizacji działających w dziedzinie szeroko pojętej kultury, co do powołania lub odwołania dyrektora instytucji kultury funkcjonującej na terenie działania tej instytucji. Ma to o tyle znaczenie, że w związku ze specyfiką działania takich instytucji kultury, konieczna jest współpraca ze stowarzyszeniami bądź innymi organizacjami, które działają w dziedzinie kultury. Z tego też względu nie bez znaczenia jest opinia takich organizacji przy ustalaniu obsady stanowiska dyrektora instytucji kultury. Brak jest podstaw do zawężającej wykładni art. 15 ust. 1 powołanej ustawy, poprzez przyjmowanie, że chodzi w nim jedynie o stowarzyszenia, do których należy dyrektor, bądź działające w tej instytucji. Warunek taki nie wynika bezpośrednio z przepisu ustawy.

W sprawie NSA nie podzielił stanowiska burmistrza, zawężającego krąg stowarzyszeń, których opinie należy zasięgnąć w zakresie odwołania dyrektora instytucji kultury, po pierwsze do stowarzyszeń, do których przynależy dyrektor oraz po drugie, do działających na terenie gminy, na obszarze której funkcjonuje dana instytucja kulturalna, wykluczając przy tym stowarzyszenia i organizacje regionalne lub ogólnokrajowe. Nie można zgodzić się z poglądem burmistrza zaprezentowanym w odpowiedzi na skargę, że stowarzyszenia zawodowe lub twórcze o zasięgu regionalnym lub ogólnokrajowym (których członkiem nie była skarżąca) nie będą miały żadnej wiedzy na temat działalności zawodowej skarżącej lub problemów funkcjonowania gminnej biblioteki – podkreślił NSA.

Na podstawie: Wyrok NSA z 8 sierpnia 2012 r., sygn. akt II OSK 1295/12, prawomocny