Rady Gminy Świątki zmieniała uchwałę w sprawie przyjęcia regulaminu zasad udzielania dotacji celowej na prace konserwatorskie, restauratorskie i roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków. W załączniku do uchwały, rada gminy unormowała treść umowy o przekazanie dotacji.

Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Olsztynie zakwestionowano to unormowanie stwierdzając jego nieważność. Kolegium stwierdziło, że rada gminy, jako podstawę prawną podjęcia uchwały wskazało przepis art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. Na podstawie tego przepisu, w trybie określonym odrębnymi przepisami dotacja na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru lub znajdującym się w gminnej ewidencji zabytków może być udzielona przez organ stanowiący gminy, powiatu lub samorządu województwa, na zasadach określonych w podjętej przez ten organ uchwale.



Przepis ten nie upoważnia rady gminy do określenia treści umowy o przekazanie dotacji tym bardziej, że zgodnie z art. 250 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, to organ wykonawczy gminy udzielając dotacji zawiera umowę, która określa w szczególności wysokość dotacji, cel lub opis zakresu rzeczowego zadania, na którego realizację są przekazywane środki dotacji, termin wykorzystania dotacji, termin i sposób rozliczenia udzielonej dotacji oraz termin zwrotu niewykorzystanej dotacji celowej.


Brak jest, więc podstaw prawnych do określenia przez radę w załączniku do uchwały postanowień, co do treści umowy w sprawie przekazania dotacji.
 
uchwała Kolegium RIO w Olszynie nr 0102-42/18