Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.

Burmistrz miasta zwrócił się do dyrektora powiatowego zarządu dróg z wnioskiem o dopuszczenie wprowadzenia zmian organizacji ruchu na podstawie projektu uproszczonego w celu naprawy zapadniętej studni kanalizacji deszczowej.


Przewidywany termin wykonania robót określono na 4 dni. W tym czasie ograniczenia w ruchu miały dotyczyć pojazdów ciężarowych o masie całkowitej powyżej 5 ton.


Organ zarządzający ruchem odrzucił projekt.


W związku z tym burmistrz wniósł skargę do sądu administracyjnego.


WSA wyjaśnił, iż wprowadzenie zmian organizacji ruchu na podstawie projektu uproszczonego możliwe jest wówczas, gdy wykonywane roboty związane z utrzymaniem drogi niewymagają całkowitego zamknięcia jezdni dla ruchu pojazdów i wymagają zmian w organizacji ruchu wyłącznie w czasie wykonywania czynności.


Ponadto dotyczy ona sytuacji nagłych i losowych, jakimi są awarie.


Zdaniem WSA sprawa dotyczyła bez wątpienia zaplanowanych prac remontowych studzienki a nie jej awarii.


Planowane prace polegające na remoncie studzienki położonej na środku jezdni i obejmujące zaawansowane prace ziemne ograniczające ruch pojazdów ciężarowych o masie całkowitej powyżej 5 ton na okres 4 dni nie spełniają przesłanek umożliwiających dopuszczenie wprowadzenia zmian organizacji ruchu na podstawie projektu uproszczonego – uznał WSA.


Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.


Na podstawie:
Wyrok WSA w Białymstoku z 21 października 2014 r., sygn. akt II SA/Bk 619/14, nieprawomocny