Rada gminy pojęła uchwałę w sprawie dokonania zmiany treści regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy. Uchwaliła między innymi, iż dopuszcza się prowadzenie hodowli gołębi na terenie miasta, po uprzednim uzyskaniu zgody mieszkańców danej nieruchomości i sąsiednich nieruchomości, na której zlokalizowany jest gołębnik.

Uchwałę zaskarżył wojewoda stwierdzając, iż regulacja ta została wprowadzona do rozdziału uchwały w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie gminy. Rozdział ten zaś określa wymagania utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej. Gołębie zaś nie są zwierzętami gospodarskimi – podkreślił wojewoda.

W odpowiedzi rada gminy zwróciła uwagę, iż ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach nie zawiera żadnej legalnej definicji zwierząt gospodarskich i nie odsyła w tym zakresie do innych aktów prawnych mogących definicję tę zawierać.

WSA rozpoznając skargę uznał, iż w uchwale rada gminy przekroczyła przyznane jej kompetencje ustawowe. Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach nie zawiera definicji pojęcia "zwierzęta gospodarskie". Skoro zatem ustawa posługuje się pojęciem "zwierząt gospodarskich", jednocześnie nie definiując tegoż pojęcia, to w takiej sytuacji znaczenia tego pojęcia należy poszukiwać w ustawie, która daną kwestię reguluje, czyli w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt (Dz. U. z 2003 r. Nr 106 póz. 1002). Z punktu widzenia praworządności niedopuszczalnym byłoby pominięcie, w procesie tworzenia prawa miejscowego, obowiązującej regulacji w tym zakresie i przyjęcie dowolnego znaczenia danego pojęcia. Obowiązująca klasyfikacja zwierząt gospodarskich nie zalicza gołębi do zwierząt gospodarskich. Nie są one też z całą pewnością zwierzętami domowymi w rozumieniu art. 4 pkt 17 ustawy o ochronie zwierząt. Zdaniem WSA fakt, że niektóre inne rady miejskie zaliczają gołębie do zwierząt gospodarskich nie przekonuje o słuszności takiego stanowiska. Zatem nie jest możliwe określanie w regulaminie obowiązków dotyczących hodowli gołębi, gdyż jest to sprzeczne z prawem, a charakter tego naruszenia określić należy jako istotne naruszenie prawa – podkreślił WSA w Olsztynie.

Na podstawie: Wyrok WSA w Olsztynie z 29maja 2012 r., sygn. akt II SA/Ol 322/12, nieprawomocny