Odpowiedź eksperta pochodzi z programu LEX Zamówienia Publiczne.

Nowe uregulowania zawarte w art. 5a p.z.p., wprowadzonym ustawą z dnia 29 sierpnia 2014 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 1232) dalej nowelizacja, wprowadzają zupełnie nową procedurę udzielania zamówień. Postępowanie to jest procedurą otwartą, ale toczy się według reguł określonych przez Zamawiającego, bez narzucania mu szczegółowych rozwiązań w tym zakresie.

Dwie metody udzielania zamówień publicznych na usługi niepriorytetowe >>

Zamawiający jest więc zobowiązany do opisania procedury udzielenia zamówienia z zastosowaniem art. 5a p.z.p., gdyż przepisy p.z.p. nie ustalają sposobu postępowania przy takich zamówieniach. Art. 5a p.z.p. traktuje jednak, że informacja o wszczęciu postępowania musi znajdować się w Biuletynie Informacji Publicznej (BIP) Zamawiającego lub na jego stronie internetowej, termin wyznaczony na składanie ofert musi być niezbędny na przygotowanie i złożenie ofert, postępowanie o zamówienie publiczne prowadzone musi być w sposób zapewniający przejrzystość oraz równe traktowanie podmiotów ubiegających się o zamówienie, zaś wybór Wykonawcy, z którym zostanie zawarta umowa w sprawie zamówienia publicznego musi być dokonany w oparciu o niedyskryminacyjne i obiektywne kryteria. 

W stosunku do tych zamówień nie mają zastosowania przepisy p.z.p. dotyczące innych trybów udzielenia zamówienia. Informacje o zakończeniu postępowania, niezależnie czy postępowanie zakończy się udzieleniem czy nieudzieleniem zamówienia należy zamieścić w BIP lub stronie internetowej Zamawiającego. Szczegółowych obowiązków czy czynności w takim postępowaniu p.z.p. nie reguluje, pozostawiając te kwestie do uznania Zamawiającego. Muszą być to jednak reguły spisane i formalnie przyjęte u danego Zamawiającego i jednakowe dla wszystkich Wykonawców.

Procedura zakupu usług niepriorytetowych może okazać się uproszczona tylko w założeniach >>

Rozwiązanie przyjęte w nowelizacji odpowiada rozwiązaniom stosowanym w innych krajach unijnych w stosunku do zamówień nie przekraczających określonej wartości (np. Francji, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii), gdzie Zamawiający jest w pełni "gospodarzem" prowadzonego przez siebie postępowania, jego proceduralne szczegóły określa sam, przy zachowaniu pewnych wymogów minimalnych określonych przez ustawodawcę krajowego (Opinia prawna UZP, „Udzielanie zamówień publicznych na tzw. usługi niepriorytetowe o wartości poniżej progów unijnych”).

Należy mieć na uwadze, że środki odwoławcze w postępowaniach prowadzonych na podstawie art. 5a p.z.p. będą wnoszone przez Wykonawców na zasadach ogólnych, a do umów zawieranych w wyniku postępowania przeprowadzonego na podstawie art. 5a p.z.p. zastosowanie znajdą przepisy Działu IV p.z.p. (Umowy w sprawach zamówień publicznych).