Rada miasta stwierdziła wygaśnięcie mandatu radnego.

Rada oparła swoje rozstrzygnięcie na piśmie grupy mieszkańców. W piśmie wystąpili o wygaszenie mandatu radnego, z uwagi na nieposiadanie przez niego prawa wybieralności w dniu wyborów. We wniosku wskazano, że radny od ponad 2 lat stale zamieszkuje w innej gminie. W ocenie rady, prawo wybierania i wybieralności uzależnione jest od miejsca zamieszkania a nie od miejsca zameldowania na pobyt stały

Radny zaskarżył uchwałę do sądu administracyjnego.

WSA uznał skargę za zasadną.

Sąd podkreślił, iż aby stwierdzić wygaśnięcie mandatu radnego musi istnieć pewność, że radny nie posiada lub nie posiadał w dniu wyborów biernego prawa wyborczego.

Zdaniem sądu w rozpatrywanej sprawie takiej pewności nie było, ponieważ nie było pewności co do zmiany miejsca zamieszkania przez radnego.

Sąd zwrócił uwagę, iż w świetle art. 18 § 5 Kodeksu wyborczego, prawo wybieralności potwierdza rejestr wyborców. Z akt sprawy wynikao, iż radny ujęty był w stałym rejestrze wyborców miasta.

Ponadto prawo wybieralności radnego potwierdził sąd rejonowy, oddalając skargę o odmowie wykreślenia radnego ze stałego rejestru wyborców miasta. Postanowienie stało się prawomocne.

Zdaniem sądu rada miasta powinna była uwzględnić zarówno postanowienie sądu jak i dane ujęte w rejestrze wyborców miasta i ustosunkować się do tych dokumentów w uzasadnieniu uchwały.

Tymczasem rada stwierdziła wygaśnięcie mandatu skarżącego tylko i wyłącznie w oparciu o oświadczenie grupy mieszkańców.

Na podstawie:
Wyrok WSA w Lublinie z 16 lipca 2015 r., sygn. akt III SA/Lu 123/15, nieprawomocny