Dyrektorzy szkół, dla których organami prowadzącymi są jednostki samorządu terytorialnego, ponoszą odpowiedzialność za prawidłowe gospodarowanie powierzonym mieniem.

Uzasadnienie

Z zapisu art. 32 ust. 2 pkt 3 ustawy o samorządzie powiatowym wynika, że do zadań Zarządu Powiatu należy w szczególności gospodarowanie mieniem. W przypadku gmin, oświadczenie woli w zakresie zarządu mieniem gminy składa jednoosobowo wójt, albo działający na podstawie jego upoważnienia zastępca wójta samodzielnie albo wraz z inną upoważnioną przez wójta osobą - art. 46 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym .

Mocą art. 34a ustawy o systemie oświaty organ prowadzący szkołę lub placówkę sprawuje nadzór nad jej działalnością w zakresie spraw finansowych i administracyjnych, w tym m.in. gospodarowania mieniem (art. 34a ust. 2 pkt 1 in fine). Kompetencje kontrolne organu prowadzącego realizowane są również na gruncie ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.), w tym również na podstawie przepisów regulujących obowiązek sporządzania okresowej inwentaryzacji.

W praktyce kierownicy jednostek organizacyjnych (także szkół i placówek oświatowych) otrzymują upoważnienie do składania oświadczeń woli, związanych z prowadzeniem bieżącej działalności, a więc takich, które są niezbędne do zapewnienia prawidłowej realizacji zadań i nie przekraczają zakresu zwykłego zarządu. Szkoły lub placówki oświatowe, które są zazwyczaj jednostkami budżetowymi, posiadają bardzo ograniczoną samodzielność budżetową, tzn. całość wydatków takiej jednostki jest pokrywana bezpośrednio z budżetu j.s.t, a całość dochodów jest odprowadzana na rachunek dochodów j.s.t. (art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.). Organ prowadzący zakładając szkołę lub placówkę wyposaża ją w odpowiednie mienie. Szkoła lub placówka gospodarując powierzonym mieniem podlega w tym zakresie kontroli ze strony j.s.t.. W związku z powyższym uważam, że w przypadku dokonywania przekazania środka trwałego z jednej szkoły do innej wymagana jest zgoda organu prowadzącego (odpowiednio wójta/burmistrza/prezydenta miasta lub zarządu powiatu).

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.)
Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym. (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.)
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.)