Pytanie:
Czy niepubliczne przedszkole może korygować rozliczenie rocznej dotacji?
W wyniku przeprowadzonej kontroli przez JST na podstawie art. 90 ust. 3d ustawy o systemie oświaty zakwestionowano wydatki dotyczące reklamy placówki. W związku z tym, przedszkole złożyło korektę rozliczenia dotacji wskazując inne poniesione wydatki, które są celowymi i terminowymi i mogły wcześniej stanowić podstawę rozliczenia dotacji.

Czy przedszkole może dokonać takiej korekty wcześniej złożonego rozliczenia, a jeżeli tak, to jak daleko w czasie może taka korekta sięgać?

Odpowiedź:
Uważam, że przedszkole może dokonać korekty wcześniej złożonego rozliczenia.

Uzasadnienie:
Tryb udzielania i rozliczania dotacji powinien zostać określony w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego obowiązanej do udzielania dotacji. Delegacja dla organu stanowiącego wynika z zapisu art. 90 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, dalej: u.o.s.o.

Przepisy u.o.s.o. nie regulują kwestii zwrotu dotacji pobranej nienależnie. Wobec powyższego, w tej kwestii należy stosować zapisy art. 252 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych - dalej u.f.p. Stosownie do powołanego przepisu, dotacje udzielone z budżetu jednostki samorządu terytorialnego:
1) wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem,
2) pobrane nienależnie lub w nadmiernej wysokości;
- podlegają zwrotowi do budżetu wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, w ciągu 15 dni od dnia stwierdzenia okoliczności, o których mowa w pkt 1 lub pkt 2 u.f.p.

Dotacje udzielane z budżetu jednostek samorządu terytorialnego szkołom i placówkom niepublicznym mają charakter dotacji podmiotowych. Z drugiej jednak strony, ustawodawca wskazuje jaki rodzaj wydatków ponoszonych przez szkoły i placówki niepubliczne może zostać sfinansowany ze środków dotacji. Wskazania te właściwe są dla dotacji celowych. Osoba prowadząca musi respektować zapisy u.o.s.o. w tym względzie, aby nie narazić się na zarzut wykorzystania dotacji niezgodnie z przeznaczeniem.

W przedstawionej sytuacji przedszkole niepubliczne dokonało wydatków związanych z reklamą, co jest kwestionowane przez organy nadzoru. Poniosło jednak inne wydatki, które mogły być finansowane ze środków dotacji. Uważam więc, że w tym przypadku możliwa jest korekta dotacji, pod warunkiem, że osoba prowadząca udokumentuje zakup w postaci np. faktury VAT.

W tym miejscu należy również zwrócić uwagę na odpowiedzialność, jaka ciąży na podmiocie udzielającym dotacji z tytułu zatwierdzania rozliczania dotacji. W myśl art. 8 ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych - dalej: u.d.f.p., naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest niezatwierdzenie w terminie przedstawionego rozliczenia dotacji.
Prawidłowe zatwierdzenie przedstawionego rozliczenia dotacji polega m.in. analizę przedłożonych faktur. Zatwierdzenie powinno następować corocznie. Wobec powyższego uważam, że korekta może dotyczyć okresu rocznego.

Więcej informacji i narzędzi znajdziesz w programie
LEX Prawo Oświatowe
Bądź na bieżąco ze zmianami prawnymi i korzystaj z aktualnych materiałów