Czy główny księgowy zatrudniony w jednostce budżetowej (Dom Pomocy Społecznej) ma prawo otrzymać premię?

Odpowiedź


Główny księgowy samorządowej jednostki organizacyjnej może otrzymać premię, jeżeli jest ona uwzględniona w postanowieniach umowy o pracę.

Zgodnie z art. 123 ustawy o pomocy społecznej  prawa i obowiązki pracowników zatrudnionych w samorządowych jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej regulują zasadniczo przepisy o pracownikach samorządowych. Natomiast na podstawie art. 39 ustawy o pracownikach samorządowych pracodawca w regulaminie wynagradzania określi, dla pracowników samorządowych zatrudnianych na podstawie umowy o pracę:

- wymagania kwalifikacyjne pracowników samorządowych;
-  szczegółowe warunki wynagradzania, w tym maksymalny poziom wynagrodzenia zasadniczego
-  warunki przyznawania oraz warunki i sposób wypłacania premii i nagród innych niż nagroda jubileuszowa,
- warunki i sposób przyznawania dodatków, o których mowa w art. 36 ust. 4 i 5 ustawy o pomocy społecznej tj. specjalnego i funkcyjnego, oraz innych dodatków.

Jednakże, na podstawie art. 772 § 5 w zw. z art. 24126 § 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.) - dalej k.p., regulamin wynagradzania nie może określać warunków wynagradzania pracowników zarządzających w imieniu pracodawcy zakładem pracy, w rozumieniu art. 128 § 2 pkt 2 k.p., oraz osób zarządzających zakładem pracy na innej podstawie niż stosunek pracy. Do grupy osób zarządzających zakładem pracy zaliczony jest także główny księgowy. To oznacza, że zasadnicze warunki wynagradzania powinny zostać zawarte przede wszystkim w umowie o pracę, z uwzględnieniem przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. Nr 50, poz. 398).

Rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników to nie wspomina o premiach. Tym samym premię można przyznać głównemu księgowemu jednostki na podstawie umowy o pracę. W tejże umowie powinna być określona także kwota i warunki przyznawania premii.

Zgodnie z art. 36 ust. 6 ustawy o pomocy społecznej , każdemu pracownikowi samorządowemu, zatrudnionemu na podstawie umowy o pracę lub powołania, może być przyznana nagroda pieniężna za szczególne osiągnięcia w pracy.

Przydatne materiały:
Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362 ze zm.)
Ustawa z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223, poz. 1458)