Pytanie:
Czy osobę, która wykonuje pracę na umowę zlecenia w OPS, można zatrudnić na stanowisko administracyjne (urzędnicze) bez ogłaszania naboru?

Odpowiedź:
Nie. Pracowników samorządowych na stanowiskach urzędniczych zatrudnia się w drodze naboru. Artykuł 11 ust. 1 ustawy z 21.11.2008 r. o pracownikach samorządowych – dalej u.o.p.s. stanowi, że nabór kandydatów na wolne stanowiska urzędnicze, w tym na kierownicze stanowiska urzędnicze, jest otwarty i konkurencyjny. Wolnym stanowiskiem urzędniczym (w tym kierowniczym), jest stanowisko, na które, zgodnie z przepisami ustawy albo w drodze porozumienia, nie został przeniesiony pracownik samorządowy danej jednostki lub na które nie został przeniesiony inny pracownik samorządowy zatrudniony na stanowisku urzędniczym, w tym kierowniczym stanowisku urzędniczym, posiadający kwalifikacje wymagane na danym stanowisku lub nie został przeprowadzony na to stanowisko nabór albo na którym mimo przeprowadzonego naboru nie został zatrudniony pracownik (art. 12 ust. 1 u.o.p.s.). Z art. 12 ust. 2 u.o.p.s. wynika, że nie jest konieczne przeprowadzanie naboru w przypadku zatrudnienia osoby na zastępstwo w związku z usprawiedliwioną nieobecnością pracownika samorządowego. Powyższe przepisy wskazują, że poza zatrudnieniem na zastępstwo, procedura naboru nie jest wymagana przy przeniesieniu pracownika samorządowego na inne stanowisko. W tym przypadku mowa jest jednak o pracowniku samorządowym, a więc o osobie zatrudnionej w ramach stosunku pracy. Wykonywanie usług na podstawie umowy cywilnoprawnej, w szczególności umowy zlecenia nie jest wykonywaniem pracy na stanowisku urzędniczym, ani na żadnym innym stanowisku pracowniczym. Toteż zatrudnienie dotychczasowego zleceniobiorcy na stanowisku urzędniczym nie zwalnia z procedury konkursowej. 

Serwis Prawa Pracy i Ubezpieczeń Społecznych
Artykuł pochodzi z programu Serwis Prawa Pracy i Ubezpieczeń Społecznych
Już dziś wypróbuj funkcjonalności programu. Analizy, komentarze, akty prawne z interpretacjami