Prezes PKP PLK przypomniał na sobotniej konferencji prasowej, że pierwotny termin podpisania umów po rozstrzygnięciu przetargów na wykonanie dokumentacji projektowej i robót budowlanych na obu tych liniach planowany był na listopad.
Jak mówił, w przypadku linii nr 216 na odcinku Działdowo-Olsztyn podpisanie umowy nastąpi w sierpniu. "Mamy w zasadzie już zakończone procedury wyboru wykonawców. Pozostała tylko kontrola Urzędu Zamówień Publicznych, która trwa od dwóch tygodni do miesiąca" - wyjaśnił.
Jego zdaniem, podobne przyspieszenie nastąpi przy modernizacji linii nr 219 na odcinku Ełk-Szczytno, gdzie - jak ocenił - umowa zostanie podpisana w ciągu półtora miesiąca.
Prezes PLK poinformował również, że w piątek podpisano umowę o wartości ok. 60 mln zł netto na modernizację odcinka linii 353 Jamielnik - Olsztyn. Zgodnie z planem ten etap prac powinien zakończyć się w lipcu 2018 r. Pociągi pasażerskie będą mogły jeździć tam z prędkością 120 km na godz., co skróci podróż z Iławy do Olsztyna o 6 min.
W ramach tego kontraktu zaplanowano m.in. wymianę torów i sieci trakcyjnej, przebudowę kilkudziesięciu przejazdów kolejowo-drogowych, a także modernizacja peronów na stacjach Rudzienice Suskie, Samborowo, Stare Jabłonki i Biesal oraz na przystankach Pikus, Lubajny i Unieszewo.
Zdaniem prezesa, na modernizację linii nr 353 Jabłonowo Pomorskie-Iława-Olsztyn-Korsze przeznaczono już 310 mln zł, a na jej kolejne etapy - w ciągu najbliższych dwóch lat - przewidziano jeszcze ponad 100 mln zł.
Jak dodał, prawdopodobnie na przełomie roku ogłoszony zostanie przetarg na modernizację stacji Ostróda. Inwestycja ma być zrealizowana w latach 2018-2020 i obejmie m.in. przebudowę układu torów i modernizację peronów.
Merchel podkreślił, że znacząco wzrosła wartość inwestycji kolejowych, które zostaną zrealizowane w woj. warmińsko-mazurskim. Jak przypomniał, jeszcze 2015 r. wartość projektów umieszczonych na liście podstawowej Krajowego Programu Kolejowego wynosiła w tym regionie 748 mln zł. Po zaktualizowaniu tego dokumentu w ub. roku zwiększyła się ona do ponad 1,5 mld zł. Zdaniem prezesa, po kolejnej aktualizacji - planowanej w tym roku - będzie to ponad 1,9 mld zł.
Obecnie na liście podstawowej znajdują się modernizacje linii kolejowych: nr 38 na odcinku Ełk-Korsze wraz z elektryfikacją, nr 216 na odcinku Działdowo-Olsztyn, nr 219 na odcinku Ełk-Szczytno, a także rewitalizacja linii nr 221 Gutkowo-Braniewo i prace na linii nr 353 na odcinku Jabłonowo Pomorskie-Iława-Olsztyn-Korsze. Na liście rezerwowej są natomiast prace na linii E 75 na odcinku Białystok-Suwałki-Trakiszki oraz rewitalizacja linii nr 220 z Olsztyna do Gutkowa.
Uczestniczący w sobotniej konferencji w Olsztynie wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit przypomniał, że w piątek oddano do użytku ponad 22-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S7 z Nidzicy do Napierek. Poinformował też o planowanych terminach zakończenia budowy pozostałych odcinków tej trasy w woj. warmińsko-mazurskim.
Jak mówił, odcinek "siódemki" Ostróda Południe - Rychnowo ma zostać oddany w sierpniu. Jego zdaniem, jest szansa, że przewidziane na grudzień ukończenie budowy tzw. węzła ostródzkiego (czyli odcinka Ostróda Północ - Ostróda Południe) może nastąpić szybciej. Wiceminister ocenił, że również na odcinku Rychnowo - Olsztynek, gdzie prace planowano zakończyć w październiku - wykonawcy i GDDKiA starają się, by ten termin przyspieszyć.
Po otwarciu dla ruchu tych trzech odcinków - o łącznej długości 29,8 km - cała droga S7 w woj. warmińsko-mazurskim będzie w klasie drogi ekspresowej. (PAP)