Zarząd powiatu po zasięgnięciu opinii kuratora oświaty, odwołał ze stanowiska dyrektora szkoły, bez wypowiedzenia.

Jako przyczynę takiej decyzji zarząd wskazał między innymi nieprawidłowości w zakresie finansowania szkolenia nauczycieli, oraz przekroczenie w minionym roku szkolnym terminu złożenia wniosków o wynagrodzenie nauczycieli nagrodą starosty.

Wojewoda stwierdził nieważność uchwały. W ocenie organu nadzoru żaden z postawionych dyrektor zarzutów nie stanowi tak istotnych naruszeń prawa, które można by zakwalifikować jako "przypadki szczególnie uzasadnione" w rozumieniu art. 38 ust. 1 pkt 2 ustawy o systemie oświaty (t.j.: Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).

WSA zgodził się ze stanowiskiem organu nadzoru.

Sąd przypomniał, iż negatywna ocena działalności dyrektora szkoły przez organ prowadzący w zakresie gospodarki finansowej szkoły lub innych zaniedbań dotyczących organizacji pracy szkoły, nie mieszczą się w pojęciu szczególnie uzasadnionych przypadków zawartym w art. 38 ust. 1 pkt 2 ustawy o systemie oświaty i nie uzasadniają odwołania dyrektora szkoły w trybie tego przepisu.

Zdaniem sądu nieprawidłowość w gospodarce finansowej, w dodatku incydentalna i mająca miejsce w minionym roku szkolnym nie dawała podstaw do odwołania dyrektora.

Podobnie jak kilkudniowe przekroczenie terminu złożenia wniosków o nagrodzenie nauczycieli nagrodą starosty, czy niezastosowanie się do polecenia służbowego w kwestii dokonania stosownych zmian w arkuszu organizacyjnym szkoły.

Niewątpliwie tryb zwolnienia dyrektora szkoły, bez wypowiedzenia, w trakcie roku szkolnego przewidziany dla przypadków wymagających natychmiastowego działania nie miał w tej sytuacji zastosowania – uznał sąd.

 

Na podstawie:
Wyrok WSA w Krakowie z 14 kwietnia 2015 r., sygn. akt III SA/Kr 88/15, nieprawomocny