Rada gminy upoważniła wójta do ustalenia ceny za usługę komunalną w postaci wykonania przyłącza wodnokanalizacyjnego dla osób fizycznych, prawnych, instytucji oraz jednostek organizacyjno-prawnych na terenie gminy.


Jeden z mieszkańców gminy zarzucił, iż uchwała została podjęta niezgodnie z prawem. Jego zdaniem żaden przepis nie daje podstaw do upoważnienia wójta gminy do kształtowania obowiązków osób chcących przyłączyć się do sieci wodnokanalizacyjnej oraz ustalania odpłatności z tym związanych.


WSA rozpatrując sprawę podkreślił, iż warunkiem skorzystania z przewidzianej w art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997 r. Nr 9, poz. 43 ze zm.) z subdelegacji na rzecz wójta gminy jest to, by uprawnienie dotyczyło cen i opłat albo sposobu ustalania cen i opłat za usługi komunalne o charakterze użyteczności publicznej oraz za korzystanie z obiektów i urządzeń użyteczności publicznej jednostek samorządu terytorialnego. Tymczasem w zaskarżonej uchwale powierzono wójtowi gminy ustalenie "ceny za usługę komunalną w postaci wykonania przyłącza wodnokanalizacyjnego dla osób fizycznych, prawnych, instytucji oraz jednostek organizacyjno-prawnych na terenie gminy". Sąd zwrócił uwagę, iż opłata za wykonanie przyłącza wodnokanalizacyjnego nie jest ani ceną, ani opłatą za usługi komunalne o charakterze użyteczności publicznej w rozumieniu powołanych przepisów. Ponadto żaden powszechnie obowiązujący przepis rangi ustawowej nie upoważnia radę gminy do powierzenia wójtowi gminy ustalenia wysokości opłaty za wykonanie przyłącza wodnokanalizacyjnego – zwrócił uwagę WSA.


Na podstawie:
Wyrok WSA w Gliwicach z 22 kwietnia 2013 r., sygn. akt II SA/Gl 932/12, nieprawomocny