Kurator oświaty wydał negatywną opinię w sprawie połączenia miejskiej szkoły podstawowej oraz miejskiego gimnazjum.
W uzasadnieniu wyjaśnił, że zamierzone połączenie placówek szkolnych nie jest zgodne z założeniami reformy edukacyjnej oraz systemu szkolnictwa.
Rada miasta zaskarżyła opinię kuratora, uznając, iż jest ona arbitralna i narusza prawo.
NSA przyznał rację radzie miasta.
Zdaniem sądu opinia kuratora nie może być oparta jedynie na ogólnikowych ocenach wynikających z założeń reformy oświaty, lecz musi się odnosić do aktualnej sytuacji łączonych szkół.
To, że ustawa o systemie oświaty nie określa przesłanek, którymi obowiązany jest kierować się kurator przy opracowaniu opinii, nie daje podstaw do zaakceptowania pisma, które nie zawiera oceny, z punktu widzenia kompetencji kuratora oświaty, dotyczacej dopuszczalności połączenia szkół w zespół.
Opinia kuratora oświaty musi spełniać warunki ustrojowe dopuszczalności ingerencji w samodzielność prawną gminy przez szczegółowe wyjaśnienie, że zamierzona działalność gminy jest sprzeczna z prawem – uznał NSA.
Na podstawie:
Wyrok NSA z 9 kwietnia 2014 r., sygn. akt I OSK 105/14, prawomocny








![[E-book] KSeF w praktyce samorządu terytorialnego + Szkolenie on-line](/gfx/prawopl/_thumbs/produkty_foto/83084/978-83-8390-930-1_,mn6D62SdolTgn7bKqdfXjIVm.jpg)