Wnioskodawca zwrócił się do wójta o udostępnienie informacji związanej z naborem na wolne stanowisko ds. drogownictwa w urzędzie gminy. We wniosku zadał między innymi pytanie dotyczące statusu pracowniczego osób zajmujących się w urzędzie gminy sprawami drogownictwa oraz pobranych wynagrodzeń, w tym nagród pieniężnych, premii, wypłaconego ekwiwalentu za niewykorzystany urlop i innych pobranych świadczeń.

W związku z tym, iż wójt nie zajął żadnego stanowiska, nie udostępnił żądanych informacji ani też nie odmówił ich udostępnienia w formie decyzji wnioskodawca złożył skargę do WSA na bezczynność organu.

WSA rozpoznając sprawę przypomniał, iż na gruncie ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2001 r., Nr 112, poz. 1198), w doktrynie i orzecznictwie przyjmuje się, że informacją publiczną jest każda wiadomość wytworzona lub odnoszona do szeroko rozumianych władz publicznych, a także wytworzona lub odnoszona do innych podmiotów wykonujących funkcje publiczne w zakresie wykonywania przez nie zadań władzy publicznej i gospodarowania mieniem komunalnym lub mieniem Skarbu Państwa. Wniosek skarżącego sprowadzał się do pytania o dysponowanie publicznymi środkami, w tym wypadku m.in. na wynagrodzenie osób zajmujących się w urzędzie gminy sprawami drogownictwa. Zdaniem WSA takie informacje dotyczące wydatków ponoszonych z budżetu gminy bez wątpliwości stanowią informację o sprawach publicznych, podlegającą udostępnieniu na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 2 lit. c tej ustawy jako informacje o przedmiocie działalności podmiotów reprezentujących osoby prawne samorządu.

Skoro, jak wniosek skarżącego dotyczył informacji publicznej i został skierowany do właściwego organu, to odpowiedź powinna być udzielona na zasadach i w trybie ustawy, a mianowicie w przypadku uwzględnienia wniosku udostępnienie informacji publicznej następuje w sposób i w formie zgodnej z wnioskiem, chyba że środki techniczne, którymi dysponuje podmiot obowiązany do udostępnienia, nie umożliwiają udostępnienia informacji w sposób i w formie określonych we wniosku. Jeżeli natomiast informacja publiczna nie może być udostępniona w sposób lub w formie określonych we wniosku, podmiot obowiązany do udostępnienia powiadamia pisemnie wnioskodawcę o przyczynach braku możliwości udostępnienia informacji zgodnie z wnioskiem i wskazuje, w jaki sposób lub w jakiej formie informacja może być udostępniona niezwłocznie.
WSA podkreślił, iż bezczynność organu administracji publicznej zachodzi wówczas, gdy organ ten nie wydaje w terminach ustawowych decyzji, postanowień lub innych aktów albo nie podejmuje czynności z zakresu administracji publicznej dotyczących przyznania, stwierdzenia albo uznania uprawnienia lub obowiązku wynikających z przepisów prawa. Zdaniem WSA wójt gminy nie rozpatrzył merytorycznie wniosku skarżącego w części dotyczącej zatrudnienia i wynagrodzeń jakie pobierali pracownicy urzędu gminy, w sposób odpowiadający przepisom ustawy o dostępie do informacji publicznej, gdyż ani nie udzielił tej informacji ani też nie wydał decyzji administracyjnej odmawiającej jej udostępnienia. Zatem organ pozostawał w bezczynności, co spowodowało konieczność zobowiązania go do rozpatrzenia wniosku skarżącego.

Wyrok WSA w Kielcach z 6 marca 2013 r., sygn. akt II SAB/Ke 3/13, nieprawomocny