Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.




Rada gminy odmówiła zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę oraz odprowadzania ścieków na terenie gminy.


Uchwałę unieważnił wojewoda. Jego zdaniem rada, odmawiając zatwierdzenia taryf nie wskazała żadnego przepisu prawa, który w jej ocenie został naruszony.


Przewodniczący rady wyjaśnił, iż powodem odmowy był fakt, że taryfy zostały negatywnie zaopiniowane przez komisję budżetową. W ocenie rady były obarczone błędami wynikającymi prawdopodobnie z zaniżonej ilości ścieków przyjmowanych przez nową oczyszczalnią.


WSA przypomniał, iż w przypadku odmowy zatwierdzenia taryf rada musi wskazać przepis, którego naruszenie świadczyłoby o sporządzeniu taryf niezgodnie z prawem.


Odmowa zatwierdzenia taryfy nie może być zatem oparta na subiektywnej ocenie komisji budżetowej. Nie wystarczy przekonanie radnych o potencjalnym sporządzeniu taryf na podstawie nierzetelnych kalkulacji i danych, dotyczących błędów co do ilości ścieków przyjmowanych przez nową oczyszczalnią.

 

Skoro zatem rada nie wskazała konkretnych przepisów, które zostały naruszone przy sporządzaniu taryf, a taryfy zostały zatwierdzone przez wójta jako organ wykonawczy, to uchwała została podjęta z rażącym naruszeniem prawa – uznał WSA.

Omówienie orzecznictwa pochodzi z programu LEX dla Samorządu Terytorialnego.




Na podstawie:
Wyrok WSA w Olsztynie z 6 maja 2014 r., sygn. akt II SA/Ol 269/14, nieprawomocny